• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

پاسخ به شبهات

  • کد خبر : 1591
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۵۳
پاسخ به شبهات

در قرآن آمده حضرت یعقوب(ع) از فرزندانش می‌پرسد: «بعد من چه کسی را می‌پرستید؟» می‌گویند: «خدای تو و پدرانت». پس چرا با تصریح به چنین تقلیدی می‌گویند: «تقلید در اصول دین جایز نیست؟» (فقه و حقوق / تهران)   پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): سلام و درود بر کسی که خودش […]

در قرآن آمده حضرت یعقوب(ع) از فرزندانش می‌پرسد: «بعد من چه کسی را می‌پرستید؟» می‌گویند: «خدای تو و پدرانت». پس چرا با تصریح به چنین تقلیدی می‌گویند: «تقلید در اصول دین جایز نیست؟» (فقه و حقوق / تهران)

 

پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه):

سلام و درود بر کسی که خودش آیات قرآن کریم را خوانده و این چنین در مضامین آن تأمل و تفکر نموده است و اکنون می‌پرسد تا بیشتر بداند. برخی شبهات را بدون آن که خودشان آیه‌ای را خوانده باشند، کپی و طرح می‌کنند!

متن و برگردان (ترجمۀ) آیۀ مورد پرسش، به شرح زیر می‌باشد:

«أَمْ كُنْتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قَالُوا نَعْبُدُ إِلَهَكَ وَإِلَهَ آبَائِكَ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِلَهًا وَاحِدًا وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» (البقره، ۱۳۳)

– آيا شما به هنگامی كه مرگ يعقوب فرا رسيد حاضر بوديد؟ در آن هنگام كه به فرزندان خود گفت: پس از من چه چيز را می‏پرستيد؟ گفتند: خدای تو و خدای پدرانت، ابراهيم و اسماعيل و اسحاق، خداوند يكتا و ما در برابر او تسليم هستيم.

یک – وقتی می‌فرماید: «اصول دین تحقیقی است و تقلید در آن جایز نیست»، یک حکم کلّی است که حتی پیامبران را نیز شامل می‌شود.

دو – این قاعده در شناخت، اختصاصی به اسلام ندارد، بلکه یک قاعدۀ کلّی در امر شناخت می‌باشد که منطبق بر قوانین خلقت و هدایت می‌باشد. کسی نمی‌تواند بگوید: «من شناختم که هستم، چون پدر یا معلمم گفت: تو هستی»! بلکه هر کسی با عقلی که به نور علم می‌بیند، می‌شناسد.

بنابراین، کسانی که کافر و مشرک شده‌اند، نه دلیل عقلی دارند و نه علم؛ بلکه آنها به تقلید از گذشتگان خود، دچار خرافات شده‌اند:

«أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ هَذَا ذِكْرُ مَنْ مَعِيَ وَذِكْرُ مَنْ قَبْلِي بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُونَ» (الأنبیاء، ۲۴)

– آيا آنها جز خدا معبودانی برگزيدند؟ بگو دليل‌تان را بياوريد؛ اين سخن من و سخن (پيامبرانی است) كه پيش از من بودند، اما اكثر آنها حق را نمی‏دانند و به اين دليل از آن رويگردانند.

پس، تمامی انبیاء الهی علیهم السلام، اصول دین و در رأس آن «خداپرستی» را استدلالی می‌دانستند و در برابر ادعاهای منکران و مشرکان، «دلیل و برهان» می‌خواستند.

الف – فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام، نگفتند که «به تقلید از تو، خدای تو و پدرانت را می‌پرستیم!» بلکه فقط اعلام کردند که خدای مورد پرستش آنها کیست.

ب – در معرفی پدران مورد نظر، تصریح کردند که «خدای ابراهیم، اسماعیل و اسحاق»، یعنی «خدایی که پیامبران به شناخت و بندگی او دعوت کرده‌اند»

ج – در معرفی خدایی که توسط انبیای الهی شناخته‌اند، تصریح نمودند که «إِلَهًا وَاحِدًا – خدای واحد»؛ تا معلوم شود به دنبال خدایان کاذبی که با تحریف ادیان معرفی شده، نیستند.

د – در معرفی خودشان و دین‌شان گفتند: « وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ – ما تسلیم او هستیم – مسلمانیم».

تقلید چیست؟

اگر از شما بپرستند: «خدای شما کیست؟» و پاسخ دهید: «همان خدای حضرات محمد، علی، فاطمه و اهل عصمت علیهم السلام»، معنایش «تقلید» نیست، بلکه یعنی: «یک خدا داریم»؛ یعنی: «خدای ما؛ خدایان بت‌پرستان – خدای یهودیانی که برای خدا جسمیّت قائلند و می‌گویند: خدا دچار فراموشی شد و … نیست – خدای ما، خدای مسیحیت که او را پدر و دارای فرزند می‌دانند، نیست – خدای ما، خدای به ظاهر مسلمانانی (ابن تیمیه  – وهابیت) که همچون یهود و نصاری، برای خدا جسمیّت قائلند

نیست – خدای ما، خدای کسانی که نام خود را مسلمان، مسیحی، یهودی و … گذاشته‌اند، اما طواغیت و یا هوای نفس خود و دیگران را بندگی می‌کنند، نیست؛ بلکه همان خدای واحد، اَحد و سبحانی است که آن حضرات معصومین علیهم السلام نیز او را معرفی نموده‌اند و بندگی می‌نمودند.

اما، اگر کسی بگوید: «وجود خدا، معاد، نبوت، ولایت و امامت را قبول کردم، چون پیامبر اکرم و سایر اهل عصمت علیهم السلام، چنین گفته‌اند و خود هیچ شناخت و دلیلی ندارم»، می‌شود «تقلیدی» و مورد قبول نیست؛ چرا که این دیگر «شناخت» نیست؛ چنان که عقل نیز چنین باوری را مبتنی بر «شناخت» نمی‌داند و تصدیق نمی‌نماید.

شناخت و ایمان

خداوند سبحان، ابتدا به آدمی «عقل» را که البته به نور علم می‌بیند برای «شناخت» و «قلب» را برای فهم و بالتبع ایمان موهبت نموده و سپس انبیایش را با «بیّنه» فرستاده است و همراه آنان «کتاب و میزان» را نیز نازل نموده است.

«بیّنه»، همان آیات [نشانه‌های هدایت کننده] می‌باشد که یا به صورت علم، حکمت، دلیل و برهان عقلی ارائه شده است و یا به صورت معجزه که آن نیز خودش دلیل و برهان است و اعجاز بودنش به حکم و تصدیق عقل شناخته می‌شود.

  • -بنابراین، در آیۀ مذکور، بیان نشده که فرزندان یعقوب علیه السلام گفته‌اند: «ما به تقلید از تو و پدرانت، خدای واحد را می‌پرستیم!»، بلکه گفتند: «خدای ما، همان خدای واحدی است که تو و پیامبران پیش از تو، إلهی جز از او نداشتند؛ چرا که ما نیز مسلمانیم»

حدیث عقل:

حضرت امام کاظم علیه السلام:

«يا هِشامُ، إنّ للّه ِ علَى النّاسِ حُجَّتَينِ‌: حُجَّةٌ ظاهِرَةٌ و حُجَّةٌ باطِنَةٌ‌، فأمّا الظّاهِرَةُ فالرُّسُلُ و الأنبياءُ و الأئمّةُ عليهم السلام‌، و أمّا الباطِنَةُ فالعُقولُ‌» (الکافی، ج۱، کتاب عقل و جهل)

– اى هشام! خداوند را بر مردم دو حجّت است: حجّت آشكار و حجّت نهان. حجّت آشكار، رسولان و پيامبران و امامان عليهم السلام هستند و حجّت نهان خردهايند.

  • -بی‌تردید کسی که شناخت، تأیید و تصدیق حجّت باطنی خودش (عقل) را قبول نداشته باشد و به دعوت و حکمش لبیک نگوید، هرگز دربارۀ دعوت و براهین حجّت‌های بیرونی، تفکر و تعقل نخواهد نمود و نخواهد پذیرفت.

مشارکت و هم‌افزایی – پرسش و نشانی پیوند پاسخ، جهت ارسال و انتشار توسط شما؛ متشکریم.

پرسش:

در قرآن آمده حضرت یعقوب(ع) از فرزندانش می‌پرسد: «بعد من چه کسی را می‌پرستید؟» می‌گویند: «خدای تو و پدرانت». پس چرا با تصریح به چنین تقلیدی می‌گویند: «تقلید در اصول دین جایز نیست؟»

پاسخ (نشانی پیوند):

https://www.x-shobhe.com/monotheism/12449.html

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=1591

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات