• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
14

سیمای بنیاد قرآن

  • ۱۹:۲۴
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

سیمای بنیاد قرآن

 

بدون شک در جهان آفرینش هیچ کتابی به جزء قرآن کریم، داعیه معجزه بودن در همه عصرها و زمان‌ها و مکان‌ها و ادعای تبیین کننده هر امری را ندارد.

این کتاب به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین سند قطعی اسلام معرفی شده و جدا کننده حق از باطل به شمار می‌رود. بنابراین ضروری است که نقش منحصر به فرد این سند اصلی و اساسی اسلام آشکار شده و تجلی آن در ابعاد و عرصه‌­های مختلف توسعه فرد و جامعه و رفتارهای معتقدان به این فرهنگ نمود پیدا کند.

از این رو برای زمینه‌سازی گسترش تاثیرات فرهنگ قرآن در زندگی فردی و اجتماعی با مد نظر قرار دادن ایفای نقش کارساز در راستای دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه در سطح جامعه ایران اسلامی و با توجه به توانمندی‌ها  و ظرفیت‌های بالقوه در جامعه اسلامی و نیز دشواری‌های فرا روی مدیران کشور جهت دستیابی به اهداف عالیه مورد نظر نهاد مقدس بیناد قرآن ایجاد شده است که منشاء برکات گسترده‌ای در توسعه فرهنگ قرآنی و نهادینه سازی عمل به قرآن در نظام توسعه ملی گردد.

بنیاد قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۹ با همت جمعی از علما و اساتید عالیقدر و دانشگاه به منظور اعتلای فرهنگ قرآنی در سطح جامعه آغاز به کار کرد.

در سال ۱۳۶۰ با اختصاص۲۰ میلیون ریال توسط والد معظم دو شهید به نام‌های سید احمد و سید جواد حسین زاده فعالیت‌های این بنیاد توسعه و گسترش یافت.

 

در ابتدا عمده فعالیت‌های بنیاد در تحت عناوین ذیل مطرح گردید:

  • برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات مستقل
  • ارائه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و همکاری‌­های مشترک با دیگر سازمان‌ها
  • ارائه برنامه و پیشنهادهای کاربردی به دستگاه‌­های مربوطه
  • ارائه برنامه­‌های راهبردی برای دیگر سازمان‌ها

 

این اقدامات از سال ۱۳۵۹ تا ۱۴۰۱ (بیش از چهل سال) انجام شده است و حجم عظیمی از خدمات آموزشی، پژوهشی، چاپ و نشر، فرهنگی هنری و غیره در طی این دوره به ثمر نشسته است از سال ۱۳۹۸ به واسطه نیازهای موجود در جامعه و تغییر در نگاه­ها و برنامه‌ها ضرورت تجدید نظر در برنامه‌­ها گریز ناپذیر بوده است و همزمان با تشکیل شورای راهبردی در بنیاد مجددا در برنامه‌­ها بازنگری و برنامه راهبردی بنیاد و زیر مجموعه‌ها تهیه و به عزیزان علاقه‌مند به قرآن و فعالان در این حوزه عرضه می‌گردد.

 

 شرح خدمات و فعالیتهای بنیاد قرآن

عمده ترین فعالیت‌های بنیاد به شرح ذیل می‌باشد:

چاپ و نشر کتب آثار مکتوب قرآنی در زمینه‌های مختلف علوم قرآنی  و معارف قرآنی به منظور گسترش اثرات فرهنگ قرآنی

انجام پژوهش‌های راهبردی، توسعه‌ای و کاربردی در جهت بسط و توسعه فرهنگ قرآنی به منظور نظریه پردازی و ارائه الگوهای کاربردی

فراهم سازی زمینه‌­های آموزشی توسعه نیروی انسانی در زمینه مفاهیم اساسی قرآنی و پرورش نیروی انسانی متعهد و متخصص و کارآمد به منظور مدیریت و تدوین و اجرای برنامه‌­های راهبردی گسترش فرهنگ قرآنی

  • نقد مشتاقانه

نقد نگرش­‌ها، ساختارها، رفتارها، و عملکردها و موضوعات با جنبه مثبت و ایجابی و ارائه راهکارهای کاربردی بر اساس مبانی قرآن کریم

  • برنامه ریزی

تدوین برنامه‌­های راهبردی، عملیاتی و تخصصی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور گسترش فرهنگ قرآنی

  • هماهنگی

تلاش و کوشش در جهت ایجاد هماهنگی بین فعالیت‌های قرآنی با سایر سازمان‌ها در سطح کشور

 

 

اهداف بنیاد قرآن

  • ایران اسلامی و جهان اسلامی و دیگر کشورهای جهان را در گستره فعالیت خود قرار دهد.
  • عوامل انسانی کلیدی جامعه به خصوص مدیران، کارشناسان، اساتید، اندیشمندان و صاحب نظران، فرهنگیان، هنرمندان، نویسندگان، دانشمندان، روحانیون، دانشگاهیان، حقوقدانان و کلیه سازمان‌ها و نهادهای خصوصی یا دولتی را که به نحوی در فعالیت‌های قرآنی درگیر هستند مخاطب خود قرار دهد.
  • ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، انتشاراتی، مشاوره‌ای، برنامه‌ریزی، طراحی و پیاده سازی نظام‌های مدیریتی و  حقوقی قرآنی و ایجاد و تامین، حمایت یا مشارکت در ایجاد نهادهای قرآنی را از جمله اهداف عملیاتی خود در نظر بگیرد.
  • از طریق تئوری پردازی، مدل سازی، تدوین برنامه­های راهبردی و باز مهندسی ساختارها و زیر ساختارها بر اساس ارزش‌ها و نگرش‌ها، اصول و مبانی حاکم و مفروضات اساسی مستخرجه از جهان بینی قرآن کریم فعالیت‌های خود را روشمند نماید.
  • استفاده از فناوری‌های نوین، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری آموزشی به روز، کتب، مجلات و رسانه‌های عمومی، صوتی و تصویری، مجامع و نشست‌ها و کنفرانس‌ها و شیوه‌های تبلیغی و ترویجی موثر را مورد تاکید قرار دهد.
  • نقد مشفقانه فعالیت‌های توسعه‌ای در ساختارها، عملکردها و نگرش‌ها از منظر قرآن با نگاه مثبت ارائه نماید.
  • در نهایت با استفاده از روش‌های فوق الذکر نقش خویش را در جهت انجام ماموریت اصلی بنیاد قرآن که همانا  گسترش اثرات فرهنگ قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی است به خوبی ایفا نماید.

 

 

 

اعضای محترم هیات مدیره بنیاد قرآن

 

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=599
  • دیدگاه‌ها برای سیمای بنیاد قرآن بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات