• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
1
نشست «نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی»، شامگاه گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه از سوی اندیشکده بنیاد قرآن با سخنرانی منوچهر متکی و اسدالله بادامچیان برگزار شد

نشست «نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی» برگزار شد

  • کد خبر : 2628
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
نشست «نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی» برگزار شد
نشست «نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی»، شامگاه گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه از سوی اندیشکده بنیاد قرآن با سخنرانی منوچهر متکی و اسدالله بادامچیان برگزار شد

نشست «نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی»، شامگاه گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه از سوی اندیشکده بنیاد قرآن با سخنرانی منوچهر متکی و اسدالله بادامچیان برگزار شد

به گزارش ایکنا، منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه در نشست نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی که شامگاه گذشته، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در حسینیه بنیاد قرآن برگزار شد، گفت: قرآن، منبعی بی‌پایان است که هر فردی می‌تواند به میزان بضاعتش از آن بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: قرآن، زیباترین تعابیر و جامع‌ترین شخصیت را از پیامبر(ص) برای ما ترسیم می‌کند. وجود ذی جود نبی مکرم اسلام(ص) در قرآن، تصویری است که برای همه جهانیان الگو و نمونه است. 

متکی افزود: سه منشأ قدرت برای کشور‌ها وجود دارد؛ کشورهایی که زر و زور دارند، کشورهایی که وابستگی به یک کشور قدرتمند دارند و کشورهایی که مبانی قوی اعتقادی و استقلالی و تولید قدرت و پشتوانه مردمی دارند.

نشست نقش امام خمینی(ره) در نظام حکمرانی قرآنی برگزار شد

وزیر اسبق امور خارجه اضافه کرد: ما در حوزه کشورداری اگر نگاهمان درست باشد و باور کنیم که نظام اسلامی، نظام جامعی است و باید منطبق با قرآن باشد، بسیاری از مشکلاتمان مرتفع خواهد شد. مقام معظم رهبری درباره مراحل نهضت اسلامی  فرمودند «نهضت اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی». فلذا حکمرانی در حوزه سیاست خارجی این است که ما یکسویه به این عرصه نگاه نکنیم بلکه باید از تجربیات تاریخی به ویژه در غرب استفاده شود. آن‌ها می‌خواهند ما را در دام خود گرفتار کنند.

متکی اضافه کرد: در گذشته غربی‌ها بسیار متکبرانه با ما برخورد داشتند اما حالا چطور؟ دیپلمات اسلامی باید با صراحت بیان کند هچ چیزی بالاتر از اسلام نیست البته جاهایی باید نرمشی صورت گیرد در شرایطی که ولی امر مسلمین صلاح ببیند. آثار یک دیپلماسی مستقل، هوشمندانه و منبعث از اعتقادات اسلامی در  محکوم کردن صدام و امثالهم، نمایان است.

در ادامه اسدالله بادامچیان، دبیرکل مؤتلفه اسلامی به بیان نکاتی پرداخت و گفت:  حکمرانی قرآنی یکی از مباحثی است که بسیار مهم و حائز اهمیت است. این موضوع شوخی بردار نیست. این موضوع تمایز کار با قرآن و غیرقرآنی‌ها را مشخص می‌کند.

اسدالله بادامچیان، دبیرکل مؤتلفه اسلامی

وی با تأکید بر اینکه ما هرگز نمی‌توانیم به عمق قرآن دست پیدا کنیم، ادامه داد: در عین حال باید از این هدیه الهی استفاده کنیم. مفهوم حکمرانی یعنی حکومت کردن. حکومت یعنی مجموعه‌ای که در یک چارچوب جغرافیای طبیعی یا انسانی یا سیاسی یا فرهنگی و… مدیریت و اداره امور را به عهده دارد. 

بادامچیان در پاسخ به این سؤال عده‌ای که می‌گویند آیا اصلا حکمرانی نیاز است؟، گفت: بله، حکمرانی ضرورت کامل برای جامعه انسانی دارد. زندگانی جمعی نیاز به مدیریت متمرکز دارد. ما انواع حکمرانی و حکومت را در تاریخ از نوع استبدادی تا جمهوری و… می‌بینیم و نیاز به حکومت از زمانی که انسان به وجود آمده، ایجاد شده است.

دبیرکل مؤتلفه اسلامی اضافه کرد: در حکمرانی دینی، اشتباه هم وجود دارد مثلا قرون وسطا و کلیسا. کنستانتین که مثلا کلیسا را تبدیل به حکومت کرد، الان شما پاپ را می‌بینید که با چه وضعیتی است. بالاتر از همه این‌ها حکومت اسلامی است که از آغاز آمدن پیامبر(ص) ایجاد شده است. آنچه اسلام آورده، معلوم است که وحی است و از جایی نشئت نگرفته است. پس بنابراین حکومت اسلامی چیز جدایی است حتی از حکومت های دینی مثلا مسیحی.

وی ادامه داد: حکومت‌های غیر اسلامی صرفا به بشر می‌پردازد اما حکومت اسلامی با وجود پیامبران، ائمه(ع) و بقیةالله (عج) سر و کار دارد و متفاوت است. اکنون چیزی که به آن نیاز جدی داریم، حکمران قرآنی است که پایه و اساس حکم ما بر قرآن باشد. در واقع در حکمرانی قرآنی ولی امر دنبال حاکمیت شخصی نیست به دنبال حاکمیت الله است. امیدواریم که در سرانجام ما نیز نقشی در این مسیر داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات