• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0
پایان دوره شهید چمران با حضور مهندس مهدی چمران

معالم القرآن – پایان دوره شهید چمران با حضور مهندس مهدی چمران

  • کد خبر : 2524
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
معالم القرآن – پایان دوره شهید چمران با حضور مهندس مهدی چمران
در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن جناب آقای مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداختند 

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن جناب آقای مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به تدریس موضوع حکمرانی قرآنی پرداختند 

 

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن نکاتی درباره پایان دوره آموزشی شهید چمران فرمودند:

ایشان افزودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می‌کنم خدمت دوستان گرامی

رَبِّ هَبۡ لِي حُكۡمٗا وَأَلۡحِقۡنِي بِٱلصَّـٰلِحِينَ 

این آیه بسیار مدیریتی است و به حق است که در ابتدای سخنان از آن اسم ببریم.

بنده مدتی است که تفسیر شریف لاهیجی را مطالعه می‌کنم انصافا که خیلی زیباست لذا در این آیه که مصداق حکمرانی است می‌خواهیم که خداوند از قدرت نظری و قدرت عملی به ما عطا کند و حکومت و حکمرانی شایسته ایجاد گردد.

اما آنچه که در این جلسه که در محضر مهندس چمران هستیم میخواهیم. پیرامون حکمرانی شهید چمران است که چند کلامی صحبت می‌کنیم.

بنیاد قرآن در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد و تا به امروز قریب به نیم قرن فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، انتشاراتی، تربیتی خود را انجام داده است اما در سال ۱۳۹۵ در بنیاد قرآن حکمرانی قرآنی شکل گرفت و جمعی از عزیزان که در این جلسه حضور دارند به ما کمک کردند.

ما در ابتدا طرح مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی را با دوره شهید بهشتی آغاز کردیم و پس از آن دوره دوم را با نام شهید چمران آغاز کردیم که به مدد الهی توفیقات زیادی هم داشتیم. بنابراین امروز مفتخریم تا پایان دوره شهید چمران را اعلام کنیم و این مژده را بدهیم که به لطف خدا دوره جدید مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی در سال جدید به نام دوره امام موسی صدر است اما اگر بخواهیم نگاهی کوتاه به شیوه تفکر حکمرانی امام موسی صدر بیندازیم می‌بینیم که ایشان روشنفکر دینی است که از قم بر می‌خیزد و به جنوب لبنان سفر می‌کند، یعنی هجرت، هجرت نقش اساسی در حکمرانی دارد، با دین و دیانت و فقاهت و سیاست همزیستی را در سطح جهانی مطرح می‌کند و این ابتکار حکمرانی امام موسی صدر است.

نکته دوم تفکر حکمرانی امام موسی، قدرت خود را بر مبنای سرمایه انسانی قرار می دهد

نکته سوم تفکر حکمرانی امام موسی این است که می فرماید

گمان می کنم برای همبستگی راهی جز گفت و گو و تفاهم نمانَد

همچنین کتابی تحت عنوان درسنامه حکمرانی قرآنی در ۵ جلد آماده شده که یک جلد آن آماده چاپ و پیرامون مبانی حکمرانی است. همچنین دوره‌ای که در حوزه امام حسین و دیگر سازمان‌های اداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

وظیفه بود همزمان با پایان دوره شهید چمران توضیحات مختصری را درباره این دوره خدمت شما ارائه نمایم.

پس از آن جناب آقای مهندس مهدی چمران به تدریس پرداختند.

ایشان فرمودند:

سلام به همه شما عزیزان. خیلی خوشحالیم که در خدمت شما هستیم.

برای بنیاد قرآن موفقیت‌های زیاد را در ادامه راه آرزومندیم، برای شما عزیزان هم همچنین و همچنین برای مردم فلسطین هم آزادی و موفقیت را آرزومندیم، شهید چمران هم بر این موضوع بارها تاکید داشتند که آرزویشان این است روزی حضرت امام عبای خودشان رو به دوش بکشند و بگویند پیش به سوی فلسطین.

شهید چمران با رهبران آزادی‌خواه فلسطینی زندگی کرده بودند و وقت گذرانده بودند. ایشان تلاش داشتند مبانی اسلامی و حکمرانی اسلامی را به آن‌ها منتقل کنند به همین دلیل هم عده‌ای از فلسطینیان با ایشان دشمن شدند و جنگ و ستیز داشتند به خصوص چپ گرایان و کمونیست‌های فلسطینی.

ایشان این آرزو را داشتند و به آن معتقد هم بودند و این جمله از امام موسی صدر (که انشاالله دوره بعدی حکمرانی قرآنی بنیاد قرآن هم به نام ایشان است) را دائم می‌گفتند که:

تقدس قدس ایجاب نمی‌کند که جز مسلمین معتقد کسی آن را آزاد کند.

جناب آقای مهندس چمران ادامه دادند:

همانطور هم که می‌بینید از وقتی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید تاثیرات آن در میان مردمان آزادی‌خواه  بروز پیدا کرد مثل لبنان که با حضور امام موسی صدر و شهید چمران جنگ واقعی با اسرائیل را تجربه کرد.

پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که مسیر توحید و خداپرستی کشوری را به آزادی می‌رساند لبنان هم یک نمونه موفق بود که این مسیر را طی کرد و موفق شد.

دلیل دشمنی همه با ما هم همین است که ما روش مبارزه با استعمار را در منطقه نشان دادیم و این برای دنیای غرب و آمریکا خطرناک هست و به همین دلیل با ما مبارزه می‌کنند.

ایشان افزودند:

روش تربیتی که شهید چمران داشت به این گونه بود که اینطور نیست که ما بنشینیم و سخن بگوییم البته موعضه خوب است و ارزشمند ولی فقط به این نباید بسنده کرد. روش تربیتی باید روش عینی باشد فرزند ما از ما درس می‌گیرد و ما باید عملا به او بیاموزیم.

به هر حال روش تربیت ایشان این بود که با رزمندگان باید رفت به سنگر و زندگی کرد و به آن‌ها آموخت. برای ایشان خیلی مهم بود که همواره پیش رزمندگان در پادگان باشند، در جبهه هم همینطور بود. دوست داشت آموزش را به صورت عملی به رزمندگان بیاموزاند.

مهندس چمران ادامه دادند:

در ارتباط با شناخت خدا و روش‌هایی که قرآن خداشناسی را به ما میاموزاند چنین می‌گوید که قرآن نمی‌خواهد با علوم مادی یا فیزیکی یا شیمیایی و نظایر این‌ها خدا را اثبات کند بلکه می‌خواهد انسان، خدا را بفهمد و از این مسیر به خدا رسید. در واقع راه‌های خداشناسی از علوم ریاضی و هندسی و این‌ها نیامده که نیاز باشد خدا را اثبات کرد در واقع باید با روح سالم و روح عالی خود خدا را حس کرد.

پس از تدریس ایشان از نشریه آموزشی شهید چمران با حضور مهندس چمران و تنی چند از اندیشمندان و فرهیختگان رونمایی شد.

در انتها ذاکرین اهل بیت به ذکر مصیبت پرداختند و سفره احسان برپا شد.

 

 

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2524

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات