• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8
در جلسات هفتگی معالم القرآن استاد دکتر منصوری لاریجانی به تدریس موضوع نقش هجرت در حکمرانی قرآنی پرداختند

معالم القرآن – نقش هجرت در حکمرانی قرآنی

  • کد خبر : 2447
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
معالم القرآن – نقش هجرت در حکمرانی قرآنی
در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی به تدریس موضوع نقش هجرت در حکمرانی قرآنی پرداختند. 

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی به تدریس موضوع نقش هجرت در حکمرانی قرآنی پرداختند. 

 

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن دکتر منصوری لاریجانی به تدریس موضوع پرداختند.

ایشان فرمودند:

انسان فرایندی دارد که چه بخواهد چه نخواهد به پیری می‌رسد. به این موضوع سیر فرایندی می‌گویند. یعنی ما هیچ نقشی در این مضووع نداریم و خواه ناخواه پیر می‌شویم اما به لحاظ روح و روان ما نقش داریم. به عنوان مثال اگر در دوران جوانی اسیر و گرفتار حسد و شهوت شدیم و این‌ها را از خود قطع نکنیم تا سنین بالاتر هم در بند آن‌ها گرفتار می‌مانیم. پس باید هر کسی خودش ببیند که وقتی سنش رو به پیری رفت آیا از بند اون علایق و سلایق رها شده است یا نه.

استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ادامه دادند:

باید با رها شدن از این قل و زنجیرها لذت قیامت را در همین دنیا بچشیم. این دنیا هم لذت‌های بهشتی دارد که برای دسترسی به آن‌ها باید از قید و بند مسائل دنیوی و گناهان رها شویم. راه رسیدنش را هم قرآن به ما نشان داده است. اگر آیه‌ای از قرآن را که خواندیم ما را از بدی‌ها جدا نکند و به خوبی نزدیک نکند معلوم است که قرآن را فهم نکرده‌ایم. قرآن کلید رهایی از اسارت‌های دنیوی است. امام علی علیه السلام فرمودند بهترین هدیه‌ای که خداوند به بنده‌اش داده قرآن است و هیچ دردی نیست که با قرآن درمان نشود.

ایشان افزودند:

ما باید بدانیم که مثلا امام رضا علیه السلام هم بدون اذن خداوند نمی‌تواند کاری برای ما بکند او فقط شفیع ما می‌شود تا خداوند دعای ما را هم برآورده کند. ما نباید طوری به ائمه بچسبیم که خودِ خداوند فراموش شود چرا که ائمه همگی در بحر قرآن شناور هستند. مولا علی علیه السلام فرمودند با ما اهل بیت به منزل قرآن سفر کنید. مشکل دولتمردان فعلی ما این است که غالبا انسی با قرآن ندارند ائمه ما شب‌ها اشک به پای قرآن می‌ریختند اما ما اگر مثلا ۲۰ سال پیش ماشینی را ارزان فروخته‌ایم در ذهنمان می‌ماند اما سرمایه عمر را چطور؟

این‌ها همان بیماری‌های غفلت است که قلب ما را گرفتار می‌کند.

استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ادامه دادند:

قرآن در آیه ۱۰۰ سوره نساء به ما آدرس می‌دهد وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

زمانی که ما سلام به کسی می‌کنیم نوعی از هجرت فی سبیل الله است. انفاق نوعی فی سبیل الله است اما معمولا مردم کمتر در طول روز در فی سبیل الله راه می‌روند. باید بدانیم که حتی اگر نتوانستیم در جامعه‌ای که هستیم موثر واقع شویم قرآن می‌فرماید هجرت کنید. اگر ما داریم به گناه آلوده می‌شویم و هر روز به خسرانمان اضافه می‌شود اینجا نیاز است تا به جای دیگری برویم.

موضوع بعدی هجرت باطنی است یعنی هجرت باطنی مهم‌تر از هجرت ظاهری است. انسان هر چه در خود بماند بیشتر فرو می‌رود. اگر در مسیر هجرت باطنی مرگ کسی را احاطه کند این مرگ اختیاری است یعنی انسان وقتی که از نفس و منیات‌ها و هوا و هوس‌ها رها شود و جنبه حقی پیدا کند آن موقع انگار که وارد بهشت شده است. پس تا می‌شود در همین جا به بهشت متصل شویم که در این بهشت از مهاجرت درونی باز می‌شود.

شهید سلیمانی فرمود شرط شهید شدن شهید بودن است. اگر در دنیا به چنین جایی برسیم ما شهیدیم حالا چه شهادت ظاهری در تقدیرمان باشد چه نباشد.

اگر علم عالم مثل خون در رگ‌های مردم برود کارش را انجام داده. در دوران جنگ پیامبر خیلی‌ها گفتند که مگر خداوند ما لایزال نیست پس چرا ابوسفیان هر شب کباب بره می‌خورد و ما سنگ بر شکم بسته‌ایم؟ این‌ها امتحانات سخت الهی است و امیرالمومنین پا به پای پیامبر بودند. می‌گویند وقتی جنگ تمام شد و پیامبر پیروز هم شدند همان شب حضرت علی به سمت نخلستان رفت و گفت اگر امشب را به نفس خودم ایمان داشتم می‌ماندم. حالا شما در نظر بگیرید ایشان حضرت علی است حالا چه شده که مسجدهای ما شیعیان صبح ها بسته است ما ساعت‌ها پای تلوزیون و شبکه‌های مجازی هستیم. باید به این‌ها فکر شود. باید محاسبه اعمال داشته باشیم. که این آیه می‌گوید حرکت کنید… در درون خود حرکت کنید. فرصت عمر کم است.

خدایا ما را یک لحظه به حال خودمان رها نگذار که ما همان لحظه به دام شیطان میفتیم.

در ادامه مداحان و ذاکرین اهل بیت به ذکر مصیبت پرداختند و سفره احسان حسینی برپا شد.

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2447

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات