• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
در جلسات هفتگی معالم القرآن بنیاد قرآن آیت الله مصباحی مقدم به تدریس پرداختند

معالم القرآن – آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم

  • کد خبر : 2459
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
معالم القرآن – آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم
در جلسات هفتگی معالم القرآن بنیاد قرآن آیت الله مصباحی مقدم به تدریس پرداختند

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن حضرت آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تدریس موضوع نظام حکمرانی قرآنی پرداختند. 

 

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن بیاناتی داشتند.

ایشان فرمودند:

رَبِّ هَبۡ لِي حُكۡمٗا وَأَلۡحِقۡنِي بِٱلصَّـٰلِحِينَ، خیر مقدم عرض می‌کنم خدمت تمام عزیزان که امروز تشریف آوردند، اعیاد ماه شعبان را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم. مایل هستم جهت استحضار عزیزان چند کلامی پیرامون مسیری که طرح مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی تا امروز طی کرده داشته باشم. همانطور که مستحضر هستید ما تا به امروز حدود ۱۵۰ نشست تخصصی در رابطه با بحث حکمرانی قرآنی زیر نظر اندیشکده بنیاد قرآن برگزار کردیم. همچنین همایش‌های متعددی از جمله اولین نشست حکمرانی قرآنی و رونمایی از طرح نجم حکمرانی ویژه کودکان و نوجوانان در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی تهران می‌توان اشاره کرد. در حال حاضر حکمرانی قرآنی در سه محور برای حکمرانی کلی، حکمرانی ویژه روحانیت و حکمرانی ویژه کودک و نوجوان طی دوره‌های شهید بهشتی و شهید چمران برگزار گردیده است. همچنین نظامنامه حکمرانی قرآنی در حال تدوین هست که انشاالله جلد اول آن طی هفته‌های آتی منتشر خواهد شد.

پس از بیانات دبیرکل بنیاد قرآن آیت الله مصباحی مقدم فرمودند:

در ابتدا ولادت با سعادت امام حسین و حضرت زین العابدین علیه السلام و روز پاسدار را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم. خیلی خرسندم که در کنار شما عزیزان هستم و الحمدالله که این راهپیمایی ۲۲ بهمن هم یک حضور پر شور از مردم جمهوری اسلامی ایران را نشان داد. البته که باید نگاهی به مردم فلسطین و غزه که بسیار مقاومت کردند آن هم بدون دفاع در نظر داشته باشیم. باید خدا را شکر کنیم و مقابل ملت ایران خضوع کنیم که با انقلاب اسلامی خودشان در این چهل و پنج سال چه‌ها کردند و چه حماسه‌ها آفریدند.

آیت الله مصباحی مقدم ادامه دادند:

خداوند خالق است. او آسمان‌ها و زمین را آفریده است، کوه‌ها و گیاهان مختلف و عناصر مختلف را آفریده است اما نکته مهم‌تر از خلقت اداره آن‌هاست. خداوند متعال جهان را اداره می‌کند و مدیر جهان است.

کلمه رب به معنای رویش دهنده است. به معنای مربی است. پس خداوند تدبیر می‌کند و آموزه‌های قرآن نوعی تصحیح کتاب‌های آسمانی تحریف شده‌اند. در تورات آمده که خداوند زمین و آسمان را در ۶ روز آفرید و روز هفتم را استراحت کرد. این یعنی چه؟… یعنی خداوند بعد از آفرینش خسته شده است؟… خداوند پاسخ و اصلاح این موضوع را در قرآن می‌فرماید که آسمان و زمین را در ۶ روز آفریده و پس از آن آن‌ها را مدیریت کرده.

 

ایشان افزودند:

ما نظریه معمار بازنشسته را شنیده‌ایم. مفهوم این نظریه یعنی اینکه خداوند جهان را مثل یک معمار آفریده است اما بعد از آفرینش خسته شده. ساختمان هنوز سرپاست اما نیازی به معمار که در واقع همان خداوند است نیست استغفرالله. یعنی دیگر نیازی به مدیریت نیست. مثل ساعت که مخترع آن را اختراع کرده و خودش کار می‌کند. همسر حضرت موسی در حال زایمان در بیابان بودند که ناگهان ندا آمد ای موسی من خدا هستم

پس خداوند بر همه چیز مدیریت دارد. قدم به قدم حرکات حضرت موسی تا سقوط فرعون و نفوذ حضرت موسی به داخل کاخ او با فرمان الهی بوده است.

حالا امروزه شما فکر می‌کنید انقلاب اسلامی ما بدون نقشه الهی پیروز شده است؟… مگر ممکن است… آن اراده‌ای که رژیم آمریکا و انگلیس درباره ایران داشتند چیز کوچکی نبود. امام خمینی یکی از اولاد پیغمبر بودند. خداوند او را برای این انقلاب ذخیره کرده بود. این جمله مربوط به علامه امینی است آن هم در زمان قبل از پیروزی انقلاب. آن وقت بعضی‌ها فکر می‌کنند اتفاقات این دنیا بدون تدبیر الهی است. ملت ایران که انقلاب کرد مگر کسی وادارشان کرده بود؟… حضرت امام در سخنرانی‌هایشان فرمودند این خداوند است که در دل‌های شما تاثیر گذاتشه و در شهرستان و کلان شهرهای ایران گرد هم آمده‌اید و همه یک حرف را می‌گویید.

آیت الله مصباحی مقدم ادامه دادند:

ان الله به کل شی علیم خداوند بر هر چیزی علم دارد

ان الله کل شی قدیر خداوند بر هر چیزی قدرت دارد

خدایی که انقدر قدرت و علم دارد در مقام ربوبیت تمام جهان را مدیریت می‌کند. بخشی از ربوبیت الهی مربوط به نیازهای انسان است. طبع انسان متناسب با این زمین است پس نهایتا انسان باید روی زمین میامد در نتیجه ما مامور خداوند برای آبادانی این زمین هستیم. و اینکه باید توجه داشته باشیم هیچ کدام از موجودات خداوند مثل انسان نیستند پس ما باید این زمین را توسعه دهیم.

انشاالله که بتوانیم بهتر و بیشتر تدبیر کنیم و متوجه مدیریت خداوند شویم و حکمرانی قرآنی را در کشور جاری سازیم.

پس از تدریس آیت الله مصباحی مقدم ذاکرین اهل بیت به ذکر مصیبت پرداختند و پس از آن سفره احسان برپا شد.

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات