• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
9
جشن سلوک چهل ساله بنیاد قرآن

سلوک چهل ساله بنیاد قرآن

  • کد خبر : 799
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
سلوک چهل ساله بنیاد قرآن
به گزارش رسانه تحلیلی تصویری بهمن به نقل از تسنیم، همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نخستین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه‌برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

به گزارش رسانه تحلیلی تصویری بهمن به نقل از تسنیم، همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نخستین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه‌برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم، چهره‌هایی نظیر حجت‌الاسلام حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن، آیت الله قائم مقامی، حجت‌الاسلام حسینی‌نیشابوری، حجت‌الاسلام حسینی منتظر، حجت‌الاسلام دهقانی، محمدرضا طالقانی، مرتضی طلایی، محمود صلاحی، جهانگیر الماسی و جمعی از فعالان قرآنی حضور داشتند.

حجت الاسلام سید مهدی حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن در این مراسم سخنرانی کرد. او با اشاره به پیشینه بنیاد قرآن گفت: بنیاد قرآن پیشینه‌ای از سال ۱۳۵۹ دارد و با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تاسیس شد. اکنون در دهه پنجم فعالیت‌های بنیاد هستیم. شورای راهبردی بنیاد در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند تا برنامه‌ها به دقت اجرا شده و خادم قرآن باشیم. درست است که بنیاد قرآن همیشه به صورت جهادی کار کرده اما سلوکی داشته است. سلوک به معنای روش تفکر و رشد علمی است و سلوک چهل ساله بنیاد قرآن ماموریت ما بوده است که باید آن را ادامه بدهیم.

وی اضافه کرد: به جز قرآن، هیچ راهی برای هدایت نداریم و اگر سلوک ما به دور از قرآن باشد، به انحراف کشیده خواهیم شد. اکنون در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی هستیم؛ باید بگویم که به حق، امام خمینی و آیت الله خامنه ای حکمران قرآنی هستند. بنده معتقدم که در عصر ما این دو نفر حکمران قرآنی‌اند.

مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به طرح جدید این بنیاد گفت: یکی از سلوک‌های قرآنی، طرحی به نام «نظام تربیتی مهندسی مدیران حکمران قرآنی» است. این طرح از سوی بنیاد قرآن مطرح شد و شورای راهبردی ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کردند. یکی از محققین براساس نتایج تحلیلی می‌گفت که بنیاد قرآن در حوزه نظریه‌پردازی در بحث حکمرانی قرآن در جایگاه سوم قرار گرفته است، اما در عملیاتی‌کردن این نظریه‌پردازی در جایگاه اول قرار گرفته است. قطعا این موضوع به همت شما عزیزان بوده است.

وی تاکید کرد: همواره سبک و سیاق بنیاد قرآن، فضاسازی قرآن بوده است. یک جرقه‌‌هایی را می‌‌زده و همان‌ها باعث می‌شده است که اتفاقاتی در زمینه‌های قرآنی در کشور رخ دهد. به عبارت دیگر، بسیاری از نخستین‌های قرآنی در این بنیاد رخ داده است؛ برای مثال شبکه‌های قرآنی، روزنامه‌های قرآنی، همایش‌ها و کنفرانس‌های قرآنی از بنیاد قرآن آغاز شد. امیدوارم طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی که اولین دوره آن با طرح ۴۰ مدیر رخ داد، تداوم داشته باشد و بتوانیم در این ایده نیز پیشرو باشیم. بنده در طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی گفتم که باید کارها را به صورت تربیت‌ محور پیش ببریم، چرا که ما استاد اخلاق کم داریم.

حسین‌زاده صحبت‌های خود را با یک پیشنهاد به پایان برد، او گفت: در این همایش قرآنی می‌خواهم پیشنهادی بدهم و آن هم جایزه جهانی قرآن است. هم‌چنین خوب است که قراری قرآنی با هم بگذاریم و آن هم این است که در قرن جدید با قرآن قرین بشویم.

او هم‌چنین یاد و خاطره کسانی که در هیئت امنا، هیئت علمی و هیئت موسس بنیاد قرآن بودند را گرامی داشت. آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خزعلی، آیت الله میرمحمدی، آیت الله ایروانی، آیت الله سیدجواد علم الهدی، آیت الله صانعی، آیت الله بطحایی، آیت الله علوی گرگانی، دکتر جواد کریمی، دکتر میرمحمدی و آقایان طالب‌زاده، عطاردی و ابوالقاسم شفیعی از جمله این افراد بودند. حسین‌زاده هم‌چنین برای بقای عمر آیت الله محفوظی دعا کرد.

آیت الله قائم مقامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم گفت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. چه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و چه برنامه‌های تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت‌ ما یعنی ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا می‌خواهم به واقعه زیبای سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد البته باید بگویم که سید علی خامنه ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شده‌اند. اینکه بچه‌ها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص و شوخی‌کردن یاد بدهید.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنرها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، بایدها و نبایدها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

همچنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اولین همایش ملی حکمرانی قرآنی، جشنواره بنیاد قرآن با عنوان “سلوک چهل ساله بنیاد قرآن” در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در ابتدا، حجت‌الاسلام “سید مهدی حسین‌زاده” دبیرکل بنیاد قرآن با بیان اینکه بنیاد قرآن پیشینه ۱۳۵۹ را با همت اساتید حوزه دانشگاه را دارد، اظهار داشت: دهه پنجم فعالیت‌های بنیاد قرآن هستیم که با همت اساتید و سرمایه‌گذاری ۲ شهید که در سال ۱۳۵۹، ۲ میلیون بوده ایجاد شده است و بهره‌برداری شخصی و مالی نداشته است.وی به حضور ۴۲ ساله خود در بنیاد قرآن اشاره کرد و گفت: اگر حمایت علاقه‌مندان قرآن نبود، این بنیاد امروز به این شکل نبوده است.دبیرکل بنیاد قرآن به ذکر روایتی از امام رضا(ع) پرداخت و افزود: اینکه نسبت به مقدسات توهین می‌شود ما سینه چاک نکنیم، چون خدا حامی ائمه است و جای برای توهین به آن‌ها وجود ندارد لذا وظیفه ما احیای معارف اهل بیت علیهم السلام است و پویش‌های شعاری بی‌ثمر است. حجت‌الاسلام حسین‌زاده، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را حکمران‌های قرآنی معرفی کرد و تاکید کرد: بنیاد قرآن با یک سلوک جهادی کار کرده است؛ یکی از سلوک‌های قرآنی طرحی بود که در این بنیاد برای تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار کرد. وی فضاسازی قرآنی را یکی از وظایف بنیاد قرآن دانست و تاکید کرد: تمام فعالیت‌های رسانه‌ای قرآنی از این بنیاد شروع شده است، اما هیچ‌گاه مدعی آن‌ها نبوده‌ایم و امروز بحث حکمرانی قرآنی را در دولت پیش کشیده‌ایم که اولین دوره آن با طرح چهل مدیر اتفاق افتاد. دبیرکل بنیاد قرآن با طرح پیشنهادی برای انس با قرآن در قرن جدید گفت: تمام مدیران اگر در یک اداره مشکل پیدا کردند باید متوسل شوند تا مشکل با صفا و با وفا و با استقامت را کم کنند چرا که بزرگان با نذر دو رکعت نماز مشکلات بزرگی را حل کرده‌اند.

 

جشن سلوک چهل ساله بنیاد قرآن

جشن سلوک چهل ساله بنیاد قرآن

 

 

آیت‌الله قائم مقامی با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: واقعه زیبای سرود «سلام فرمانده» واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است؛ اینکه بچه‌ها، سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص یاد بدهیم.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نخستین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه‌ برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این مراسم، چهره‌هایی نظیر حجت‌الاسلام حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن، آیت الله قائم مقامی، حجت‌الاسلام حسینی‌نیشابوری، حجت‌الاسلام حسینی منتظر، حجت‌الاسلام دهقانی، محمدرضا طالقانی، مرتضی طلایی، محمود صلاحی، جهانگیر الماسی و جمعی از فعالان قرآنی حضور داشتند.

حجت الاسلام سید مهدی حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن در این مراسم سخنرانی کرد. او با اشاره به پیشینه بنیاد قرآن گفت: بنیاد قرآن پیشینه‌ای از سال ۱۳۵۹ دارد و با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تاسیس شد. اکنون در دهه پنجم فعالیت‌های بنیاد هستیم. شورای راهبردی بنیاد در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند تا برنامه‌ها به دقت اجرا شده و خادم قرآن باشیم. درست است که بنیاد قرآن همیشه به صورت جهادی کار کرده اما سلوکی داشته است. سلوک به معنای روش تفکر و رشد علمی است و سلوک چهل ساله بنیاد قرآن ماموریت ما بوده است که باید آن را ادامه بدهیم.

وی اضافه کرد: به جز قرآن، هیچ راهی برای هدایت نداریم و اگر سلوک ما به دور از قرآن باشد، به انحراف کشیده خواهیم شد. اکنون در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی هستیم؛ باید بگویم که به حق، امام خمینی و آیت الله خامنه ای حکمران قرآن هستند. بنده معتقدم که در عصرما این دو نفر حکمران قرآن‌اند.

مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به طرح جدید این بنیاد گفت: یکی از سلوک‌های قرآنی، طرحی به نام «نظام تربیتی مهندسی مدیران حکمران قرآنی» است. این طرح از سوی بنیاد قرآن مطرح شد و شورای راهبردی ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کردند. یکی از محققین براساس نتایج تحلیلی می‌گفت که بنیاد قرآن در حوزه نظریه‌پردازی در بحث حکمرانی قرآن در جایگاه سوم قرار گرفته است، اما در عملیاتی‌کردن این نظریه‌پردازی در جایگاه اول قرار گرفته است. قطعا این موضوع به همت شما عزیزان بوده است.

وی تاکید کرد: همواره سبک و سیاق بنیاد قرآن، فضاسازی قرآن بوده است. یک جرقه‌‌هایی را می‌‌زده و همان‌ها باعث می‌شده است که اتفاقاتی در زمینه‌های قرآنی در کشور رخ دهد. به عبارت دیگر، بسیاری از نخستین‌های قرآنی در این بنیاد رخ داده است؛ برای مثال شبکه‌های قرآنی، روزنامه‌های قرآنی، همایش‌ها و کنفرانس‌های قرآنی از بنیاد قرآن آغاز شد. امیدوارم طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی که اولین دوره آن با طرح ۴۰ مدیر رخ داد، تداوم داشته باشد و بتوانیم در این ایده نیز پیشرو باشیم. بنده در طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی گفتم که باید کارها را به صورت تربیت ‌محور پیش ببریم، چرا که ما استاد اخلاق کم داریم.

حسین‌زاده صحبت‌های خود را با یک پیشنهاد به پایان برد، او گفت: در این همایش قرآنی می‌خواهم پیشنهادی بدهم و آن هم جایزه جهانی قرآن است. هم‌چنین خوب است که قراری قرآنی با هم بگذاریم و آنهم این است که در قرن جدید با قرآن قرین بشویم.

او هم‌چنین یاد و خاطره کسانی که در هیئت امنا، هیئت علمی و هیئت موسس بنیاد قرآن بودند را گرامی داشت. آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خزعلی، آیت الله میرمحمدی، آیت الله ایروانی، آیت الله سیدجواد علم الهدی، آیت الله صانعی، آیت الله بطحایی، آیت الله علوی گرگانی، دکتر جواد کریمی، دکتر میرمحمدی و آقایان طالب‌زاده، عطاردی و ابوالقاسم شفیعی از جمله این افراد بودند. حسین‌زاده هم‌چنین برای بقای عمر آیت الله محفوظی دعا کرد.

آیت الله قائم مقامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم گفت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. چه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و چه برنامه‌های تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

 

آیت الله قائم مقامی

آیت الله قائم مقامی

 

 

آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت‌ ما یعنی ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا می‌خواهم به واقعه زیبای سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد البته باید بگویم که سید علی خامنه ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شده‌اند. اینکه بچه‌ها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص و شوخی‌کردن یاد بدهید.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنرها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، بایدها و نبایدها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

همچنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

جلسه‌های خانگی قرآن قابلیت تشکل‌های تربیتی را دارد مؤسسات قرآنی برای ابداع و نوآوری در حوزه قرآن هدف‌گذاری کنند

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا)  همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اولین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد عصر دیروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 

در این مراسم چهره‌هایی نظیر حجت الاسلام حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن، آیت الله قائم مقامی، حجت الاسلام حسینی نیشابوری، حجت الاسلام حسینی منتظر، حجت الاسلام دهقانی، محمدرضا طالقانی، مرتضی طلایی، محمود صلاحی، جهانگیر الماسی و جمعی از فعالان قرآنی حضور داشتند.

 

حجت الاسلام سیدمهدی حسین‌زاده مدیرعامل بنیاد قرآن در این مراسم سخنرانی کرد. او با اشاره به پیشینه بنیاد قرآن گفت: بنیاد قرآن پیشینه‌ای از سال ۱۳۵۹ دارد و با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تاسیس شد. اکنون در دهه پنجم فعالیت‌های بنیاد هستیم. شورای راهبردی بنیاد در این سال‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند تا برنامه‌ها به دقت اجرا شده و خادم قرآن باشیم. درست است که بنیاد قرآن همیشه به صورت جهادی کار کرده اما سلوکی داشته است. سلوک به معنای روش تفکر و رشد علمی است و سلوک چهل ساله بنیاد قرآن ماموریت ما بوده است که باید آن را ادامه بدهیم.

وی اضافه کرد: به جز قرآن، هیچ راهی برای هدایت نداریم و اگر سلوک ما به دور از قرآن باشد، به انحراف کشیده خواهیم شد. اکنون در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی هستیم؛ باید بگویم که به حق، امام خمینی و آیت الله خامنه ای حکمران قرآن هستند. بنده معتقدم که در عصرما این دو نفر حکمران قرآن‌اند.

مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به طرح جدید این بنیاد گفت: یکی از سلوک‌های قرآنی، طرحی به نام «نظام تربیتی مهندسی مدیران حکمران قرآنی» است. این طرح از سوی بنیاد قرآن مطرح شد و شورای راهبردی ما تلاش‌های بسیاری در این زمینه کردند. یکی از محققین براساس نتایج تحلیلی می‌گفت که بنیاد قرآن در حوزه نظریه‌پردازی در بحث حکمرانی قرآن در جایگاه سوم قرار گرفته است، اما در عملیاتی‌کردن این نظریه‌پردازی در جایگاه اول قرار گرفته است. قطعا این موضوع به همت شما عزیزان بوده است.

وی تاکید کرد: همواره سبک و سیاق بنیاد قرآن، فضاسازی قرآن بوده است. یک جرقه‌‌هایی را می‌‌زده و همان‌ها باعث می‌شده است که اتفاقاتی در زمینه‌های قرآنی در کشور رخ دهد. به عبارت دیگر، بسیاری از نخستین‌های قرآنی در این بنیاد رخ داده است؛ برای مثال شبکه‌های قرآنی، روزنامه‌های قرآنی، همایش‌ها و کنفرانس‌های قرآنی از بنیاد قرآن آغاز شد. امیدوارم طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی که اولین دوره آن با طرح ۴۰ مدیر رخ داد، تداوم داشته باشد و بتوانیم در این ایده نیز پیشرو باشیم. بنده در طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی گفتم که باید کارها را به صورت تربیت‌محور پیش ببریم، چرا که ما استاد اخلاق کم داریم.

حسین‌زاده صحبت‌های خود را با یک پیشنهاد به پایان برد، او گفت: در این همایش قرآنی می‌خواهم پیشنهادی بدهم و آن هم جایزه جهانی قرآن است. هم‌چنین خوب است که قراری قرآنی با هم بگذاریم و آنهم این است که در قرن جدید با قرآن قرین بشویم.

او هم‌چنین یاد و خاطره کسانی که در هیئت امنا، هیئت علمی و هیئت موسس بنیاد قرآن بودند را گرامی داشت. آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خزعلی، آیت الله میرمحمدی، آیت الله ایروانی، آیت الله سیدجواد علم الهدی، آیت الله صانعی، آیت الله بطحایی، آیت الله علوی گرگانی، دکتر جواد کریمی، دکتر میرمحمدی و آقایان طالب‌زاده، عطاردی و ابوالقاسم شفیعی از جمله این افراد بودند. حسین‌زاده هم‌چنین برای بقای عمر آیت الله محفوظی دعا کرد.

آیت الله قائم مقامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم گفت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. چه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و چه برنامه‌های تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت‌ ما یعنی ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا می‌خواهم به واقعه زیبا سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد. البته باید بگویم که سید علی خامنه ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شده‌اند. اینکه بچه‌ها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص و شوخی‌کردن یاد بدهید.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنرها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، بایدها و نبایدها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

هم‌چنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

 

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیت‌الله «سید محمد قائم‌مقامی» استاد حوزه و دانشگاه در اولین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» که به همت بنیاد قرآن در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم اظهار داشت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. چه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و چه برنامه‌های تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت ما یعنی، ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا می‌خواهم به واقعه زیبا سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد. البته باید بگویم که سید علی خامنه‌ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شده‌اند. اینکه بچه‌ها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص و شوخی‌کردن یاد بدهید.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنر‌ها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، باید‌ها و نباید‌ها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

هم‌چنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

 

 

 

 

 

 

رونمایی از کتاب‌ها

  • نشریه کودکانه فضه
  • رُمان دختری از تبار نور
  • بنیاد قرآن همگام با گام دوم انقلاب اسلامی
  • سلوک چهل ساله بنیاد قرآن
  • مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی

  

برنامه اجرایی

توضیحات زمان  برنامه ارائه کننده عنوان  برنامه ردیف
  ۴:۱۰-۴ حجت الاسلام

یوسف وند

تلاوت قرآن ۱
  ۴:۱۵-۴:۱۰ حاضرین در سالن سرود جمهوری اسلامی ایران ۲
از طرف مهد و مدرسه مهرآنا تنها مهد و مدرسه ۴ ستاره شهرستان‌های تهران به مدیریت خواهران کشمیر از یاران و همراهان بنیاد قرآن ۴:۲۰-۴:۱۵ الناز محبوبی فر خوش آمد گویی بهمراه دعوت از دبیرکل بنیاد ۳
ریاست بنیاد قرآن ۴:۵۰-۴:۲۵ حجت الاسلام والمسلمین

حسین زاده

سخنرانی دبیر کل بنیاد ۴
  ۵-۱۴:۵۰ آقای عزیزیان مولودی خوانی (به علت ضیق وقت حذف گردید) ۵
حجج اسلام حسینی نیشابوری حسینی منتظر دهقانی ۵:۳۰-۵ اعضای گروه نشست اساتید تربیت مدیران حکمران قرآنی ۶
  ۵:۴۰-۵:۳۰ خانم دکتر مظاهری دکلمه حضرت معصومه(س) ۷
  ۵:۵۰-۵:۴۰ استاد گلبانک آواز خوانی ۸
آقایان دکتر شاه شرقی . دکتر مرادی .دکتر قلمکاریان . مهندس نوابخش . خانم دکتر رمضان رودی

 

۶:۲۰-۵:۵۰ اعضای گروه نشست کارگروه تربیت مدیران حکمران قرآنی (به علت ضیق وقت  حذف گردید) ۹
  ۶:۳۰-۶:۲۰ استاد مرادی رونمایی از قرآن فاخر ۱۰
  ۷-۶:۳۰ آیت الله قائم مقامی سخنرانی ۱۱
  ۷:۱۵-۷ آقای ظاهری نقالی خوانی ۱۲
  ۷:۴۵-۷:۱۵ دکتر منصوری لاریجانی سخنرانی ۱۳
  ۸-۷:۴۵ حجت الاسلام والمسلمین

حسین زاده

اعطای پایان دوره و عکس یادگاری (به علت ضیق وقت حذف گردید) ۱۴
کیک توسط حاج آقا برش خورده و عکس یادگاری گرفته می‌شود ۸:۱۰-۸ حجت الاسلام والمسلمین

حسین زاده

برش کیک چهل سالگی بنیاد ۱۵

 

 

گالری تصاویر جشن سلوک

 

مکان برنامه

جشن سلوک چهل ساله بنیاد قرآن در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رسانه واقع در شهر تهران، محله پاسداران، میدان قبا

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=799
  • نویسنده : صداقت
  • ارسال توسط :
  • منبع : رسانه تحلیلی تصویری بهمن
  • 783 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات