• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
10
حکمرانی در نظام احسن هستی

دکتر محمدهاشم زمانی-حکمرانی در نظام احسن هستی

  • کد خبر : 2104
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
دکتر محمدهاشم زمانی-حکمرانی در نظام احسن هستی
در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن دکتر محمدهاشم زمانی، محقق و پژوهشگر به ارائه حکمرانی در نظام احسن هستی پرداختند.

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن دکتر محمدهاشم زمانی، محقق و پژوهشگر به ارائه حکمرانی در نظام احسن هستی پرداختند.

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن دکتر زمانی به بیان موضوع حکمرانی در نظام احسن پرداختند.

ایشان فرمودند:

اخیرا پیرامون بحث حکمرانی در اندیشکده بنیاد قرآن صحبت‌های زیادی بیان شده است که خود بنده آن‌ها را دنبال می‌کردم بنابراین امروز می‌خواهم از بحث تعریف و تاریخچه حکمرانی بگذرم و وارد بحث نظام احسن بشوم.

دکتر محمدهاشم زمانی ادامه دادند:

در تعریف نظام احسن می توان گفت مجموعه هستی با بهترین نظم یا مجموعه هستی در نهایت نظم می‌باشد.

ما در جهان دو نظم پایه‌ای و کلی داریم که به نوعی می‌توانیم آن‌ها را نظام احسن بنامیم.

 

نظام تکوین

نظام شریعت

 

نظام تکوین نظم میان پدیده‌های طبیعی دنیاست، رفتار و جابه جایی‌های زمین، تغییرات جوی، دریاها و… اگر با دقت به چنین پدیده‌هایی فکر کنیم متوجه خواهیم شد که تمام این‌ها براساس یک نظام در حال رخ دادن است، مثل پدیده زلزله و آزاد شدن انرژی نهفته درون زمین. ممکن است که بشر گاهی اوقات داخل این نظام تغییراتی رو اعمال کند اما در نهایت این نظام با اصلاح آن تغییرات به چرخه خود باز می‌گردد.

حکمرانی در نظام احسن هستی

ایشان افزودند:

خوب حالا ما اگر به همین نظام تکوین نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در داخل بدن ما و بقیه موجودات هم چنین نظمی برقرار است.

این جلوه از نظم نظام وجودی است، به عنوان مثال ما اکسیژن تنفس می‌کنیم و کربن دی اکسید پس می‌دهیم خوب اگر چنین روالی در طبیعت جاری می‌بود ما با مشکل مواجه می‌شدیم بنابراین گیاهان برعکس ما تنفس می‌کنند.

دکتر زمانی ادامه دادند:

در نظام شریعت هم که ما به واسطه دین با آن آشنایی پیدا می‌کنیم چنین نظمی نمایان است.

به این صورت که همه چیز با هم هماهنگ هستند، ما در هیچ کجا از قرآن و تعالیم دینی به دوتا متضاد و متناقض بر نمی‌خوریم خوب‌ها و بدها، واجبات و محرمات همگی مشخص شده‌اند و جای ابهامی نمانده است.

اما نکته جالب‌تر اینجاست که میان خود این دو نظم هم هماهنگی و ارتباط وجود دارد و اگر بخواهیم روشن و ساده برهان نظام احسن را بیان کنیم می‌توانیم بگوییم :

اگر نظامی برتر از نظام موجود جهان متصور و ممکن باشد و یافت نشود یا براساس آن است که مبدا عالم به آن نظام برتر علم ندارد یا این که بر فرض علم به آن قدرت ندارد که آن را بیافریند یا بر فرض علم و قدرت مانعی به نام بخل در بین است که نمی‌گذارد فیض نظام احسن صادر گردد. چون علم و قدرت و بخشش مبدا جهان نامحدود است. بنابراین هیچ مانعی به نام جهل یا عجز یا بخل در میان نیست وگرنه کمال علم و قدرت و بخشش مبدا جهان متناهی خواهد بود و با این قیاس استثنایی ثابت می‌شود که نظامی احسن از نظام موجود ممکن نخواهد بود. 

ایشان فرمودند:

حاکم باید براساس این نظام احسن برنامه ریزی و حکمرانی کند، چرا که شخص هدفی دارد و به دنبال آن هدف سعی می‌کند خود را براساس نظام احسن هستی تطبیق دهد بر همین اساس به این نتیجه می‌رسیم که جامعه هم هدف دارد و یک حکمران قرآنی موظف است تا جامعه را با نظام احسن تشریعی مندرج در کتب آسمانی و براساس وحی الهی تطبیق دهد تا جامعه هم به سمت هدف متعالی خود حرکت کند. در هر حال تحققق حکمرانی قرآنی که همان نظام احسن تشریعی است منوط به عاملیت اجزا حکمرانی قرانی است و حاکم و مردم باید عامل به اجزا عناصر آن باشند تا تحقق عینی و خارجی پیدا نماید و صلی الله علی محمد و ال و محمد.

 

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات