• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
جلسات هفتگی معالم القرآن

جلسات معالم القرآن-دکتر محمود صلاحی

  • کد خبر : 1503
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
جلسات معالم القرآن-دکتر محمود صلاحی
در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن در هفته‌ای که گذشت جناب آقای دکتر محمود صلاحی محقق و رئیس اندیشکده مدیریت اسوه به تدریس موضوع نقش اسوه‌ها در حکمرانی قرآنی پرداختند.

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن در هفته‌ای که گذشت جناب آقای دکتر محمود صلاحی محقق و رئیس اندیشکده مدیریت اسوه به تدریس موضوع نقش اسوه‌ها در حکمرانی قرآنی پرداختند.

جلسه با قرائت قرآن آغاز گردید و پس از آن جناب آقای دکتر محمود صلاحی به تدریس پرداختند.

ایشان فرمودند: ما انسان‌ها برای بیداری و برازندگی خلق شده‌ایم، آن‌هایی که باید شرایط را مهیا کنند به اصطلاح حکمران نامیده می‌شوند. حکمران با حکمت امور را تدبیر می‌کند و حکمرانی اگر حکیمانه باشد هم خودش به سعادت می‌رسد هم دیگران.

ایشان افزودند: آیت الکرسی به خاطر دو بخش است که این همه ثواب دارد که البته منظور از ثواب تنها به قرائت آن نیست و در اصل به فهمیدن آن است. در قسمت ابتدایی منظور این است که خداوند متعال شدند ولی و سرپرست آن‌هایی که ایمان آوردند «یخرجهم من الظلمات الی نور» پس در اینجا معلوم می‌شود این دنیا پر از ظلمت است، آزار، ستم، مال مردم خوری، دروغ، خیانت و غیبت ظلمت است. در قسمت دوم اشاره به «یخرجهم من اظلمات الی النور» حالا اگر کسی خدا را به عنوان ولی قبول کرد از ظلمت خارجش می‌کنیم و می‌آوریمش به سمت نور اما حالا اگر کسی نپذیرفت و کفر ورزید چه می‌شود؟… به جمله دقت بفرمائین، اینجا دیگر «ولی الذین نیست» «اولیا هم طاغوت» است ولی تبدیل به اولیا شده است، یعنی چند تا ولی پس شهوت و مال اندوزی و دروغ و… ولی انسان‌ها می‌شود. «و یخرجهم من النور الی اظلمات» چون اولیاءشون طاغوت شده است.

قرآن دستورالعملی است برای اینکه ما از نور به سمت ظلمت نرویم و از ظلمت به سمت نور بیاییم چرا که اصلا خارج از خدا و قرآن نوری نیست. ائمه نور را از خدا و قرآن می‌گیرند به همین دلیل به آن‌ها می‌گویند پیشوایان هدایت. در این دنیا اگر یک نفر هم یک نفر دیگر را هدایت کند در مسیر ائمه است چون او هم هدایتگر است.

شهید بهشتی یکی از نفراتی بود که می‌توان ازشان به عنوان یک اسوه نام برد. در دنیا این همه کتاب چاپ شده است اما خدا فقط یک کتاب را ضمانت کرده است بنابراین برترین کتاب دنیا قرآن است چرا که مولف آن خداست.

بنابراین حکمرانی قرآنی هم حکمرانی شایسته و بدون ایرادیست چرا که هر چیزی که قرآنی باشد بدون ایراد است.

امام علی علیه السلام حکمرانی قرآنی داشتند اما حالا که در قرن بیست و یکم که دیگر امام علی نیستند چگونه حکمران قرآنی داشته باشیم؟… یک روستا زاده‌ای مثل قاسم سلیمانی، ایشان با قرآن مانوس شده بودند و همواره سفارش به خواندن قرآن می‌کردند. اصلا شجاعتشان هم از قرآن بوده است.

نقش اسوه‌ها در قرآن نقش پررنگی است، انقدر پررنگ که خداوند به رسولش دستور می‌دهد از حضرت مریم، از ابراهیم از زن فرعون به در قرآن به عنوان اسوه نام ببر و البته اشاره می‌کند که خود حضرت محمد بهترین اسوه هستند.

در نهایت اینکه اگر حکمرانی قرآنی و برای رضای خدا در سراسر کشور ما جاری شود دیگر ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

در انتها جناب آقای دکتر صلاحی از بنیاد قرآن برای برنامه‌ریزی طرح مکتب شهید بهشتی تشکر کردند.

خبرگذاری شهر خبر

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=1503

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات