• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
9
بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدم سازی شرکت کنند

بیانات دبیرکل بنیاد قرآن پیرامون موضوع حکمرانی مردمی اربعین حسینی

  • کد خبر : 2171
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۴:۲۴
بیانات دبیرکل بنیاد قرآن پیرامون موضوع حکمرانی مردمی اربعین حسینی
بیانات دبیرکل بنیاد قرآن پیرامون موضوع حکمرانی مردمی اربعین حسینی

بیانات دبیرکل بنیاد قرآن پیرامون موضوع حکمرانی مردمی اربعین حسینی

 

نقش حکمرانی قرآنی در اربعین حسینی دارای نشان استمرار مقاومت است، مقاومتی که اسرای اهل بیت علیهم اسلام در مسیر سیر و سلوک معرفتی امام از خود نشان دادند و آن به آن مقاومت ‌کردند که این نماد حرکت معرفتی در سیر و سلوک زائران اربعین حسینی نیز متبلور است.

قرآن می‌فرماید: واصبر لحکم ربک. برای حاکمیت خدا باید صبر کرد .

این همان ماموریت امام بود. از کربلای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ این نظام تربیتی و معرفتی در مردم بوجود آمده است که با حضور خودشان این نماد دینی، ملی و جهانی را با عزم مقاومت خود به رزم جهانی مبدل کردند و این نقش مردم است در حکمرانی مردمی با رزمایش اربعین حسینی که جا دارد قدرشناس آیین مداری حکمرانی مردمی اربعین باشیم.

بسم الله نماد ظهور و اظهار خدامحوری است و زیارت اربعین نماد ارتباط با ولایت است لذا با این تبیین شاخصه امام برای مردم رابطه مکتب الهی با خدا محوری است. 

نقل روایت فقط بیان یک امر استجابتی نیست که بلکه تبیین جهاد دینی است که اسلام امام عسکری با مبنای سه شاخصه و نماد معرفتی همراه است: بسم الله الرحمن را بلند بگو و فریاد بزن که آغاز هر کاری با خدا است و بدون نام خدا ماندگاری ندارد و این را هم باید بدانند و بفهمند.

انگشتر به دست راست کن تا دنیا شیعه را بشناسد که با دست راست حکمرانی خواهد شد.
زیارت اربعین را بخوان تا مکتب ولایت حکمرانی کنی. 

سیستم اربعین با حضور مردم باز نشان از یک قدرشناسی و اقتدار مردمی و حکمرانی اربعین را شکل می‌دهد که هر یک از شکل موکب‌ها خود یک هیئت سیاسی، معرفتی و دینی فرهنگی که در مسیر مردم قرار دارند و خودشان به یکدیگر به عنوان نماد تعاون تعامل می‌کنند و این یکی از شاخصه‌های اصلی حکمرانی قرآنی است.

و دومین شاخصه حکمرانی اربعین اتحاد بین الدولی است که دو ملت و دو دولت در کنار هم باز بر مبنای تعاون تعامل می کنند و بدون هیچ گونه دخالت و سیاست هر دولت با محبت با مردم رفتار می‌کند و خدماتی رسانی را با دست مردم انجام می دهند و این همان مردم سالاری اربعین است.

شهید مطهری به نقل از هربرت اسپنر به نقل فروغی می‌گوید: بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدم سازی شرکت کنند. یعنی مکتب صالح سازی بیاورند. مکتب حسین‌(ع) نه تنها مکتب گناهکارسازی نبود بلکه از صالح سازی هم بالاتر بود مجموعه آثار اشعار شهید مطهری ح ۱۷ ص ۴۶۶ و این سخن هربرت در اربعین اتفاق میافتد که نیکان و صالحان مردم در اربعین حاضر می‌شوند و با مکتب سازی امام حسین و راه حسین راه مهدی را با این صالح سازی بوجود میاورند.

اتحاد بین الدولی اقتدار سیاسی و حکمرانی اسلامی را فراهم می سازد و این همان مقدمه اساسی و بسترسازی ظهور مهدی است و حقیقت اربعین یک رسانه جهادی برای رسالت حضرت مهدی می‌باشد. درس اربعین این است که نظام حکمرانی اربعینی شود و هم حکمرانی اربعین در دولت محقق شود نه اینکه اربعین را دولتی سازی کنیم که متاسفانه حکمرانی مردمی به سمت حکمرانی دولتی آمده است و این یک آفت است و باید به عاقبت آن اندیشید و عافیت را پیدا کرد نه مورد عقوبت قرار گیریم.

این حکمرانی اربعین جز با قواعد مدیریت حکمرانی جهادی محقق نمی‌گردد که مدیران در صحنه و میدان اربعین باشند. چه با گزارش چه با حرکت به سمت کربلا با ماشین و هواپیما و پیاده‌روها و حضور در میدان تا راهبری صحیح حکمرانی اربعین اتفاق بیفتد اما باید بدانیم که خود را در صف این مصلحت قرار دهیم و خورشید حکمرانی می‌درخشد و خاموش نمی‌شود و حضرت زینب بانوی کربلا توانست حکمرانی عاشورایی را با حکمرانی اربعین متصل سازد و مقصد در نهایت به حکمرانی حسینی متصل شود. حکمرانی زینب در مسیر اربعین شاخصه همراهی مردم و مشارکت مردمی را رقم زد تا توانست سپردار صحنه میدان گردد.

الان هم باید مثل اربعین زینب گونه زن را به میدان آورد و با شاخصه های خودش حکمرانی پوشش بانوان را فراهم ساخت و از فرصت اربعین بهره برد تا حکمرانی اربعینی زینبی محقق گردد.

بزرگترین آرمان نیکان این است که در آدم سازی شرکت کنند

 

منبع خبر خبرگزاری کارگرآنلاین

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات