• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5
با تدریس حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن

جلسات معالم القرآن – نقش مرگ اندیشی در حکمرانی قرآنی

  • کد خبر : 1906
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
جلسات معالم القرآن – نقش مرگ اندیشی در حکمرانی قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده به تدریس موضوع نقش مرگ اندیشی و آخرت گرایی در حکمرانی قرآنی پرداختند

نشست تخصصی مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی دوره شهید چمران

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن از (سری نشست‌های تخصصی مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمران قرآنی دوره شهید چمران) در هفته‌ای که گذشت حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن در حضور جمعی از اساتید، علما و فرهیختگان به تدریس موضوع نقش مرگ اندیشی و آخرت گرایی در حکمرانی قرآنی پرداختند.

در ابتدا جلسه با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده به تدریس موضوع پرداختند.

ایشان در ابتدا از اعضای اندیشکده بنیاد قرآن که مسئول برگزاری نشست‌های تخصصی هستند تقدیر و تشکر کردند و پس از آن با قرائت سوره العصر سخنان خود را آغاز نمودند. ایشان فرمودند:

امروزه حکمرانی مثل نقل و نبات دستمایه عالم و آدم گشته است و بسیار در جامعه رواج پیدا کرده است لذا ما باید فرصت را غنیمت شماریم و تا حکمرانی درست را که برگرفته از قرآن است در جامعه جاری کنیم و به فرداهای بعد تا آخرین فردای عالم برسانیم که حکمرانی با حکمت وجود معنا پیدا می‌کند وگرنه همه‌اش ظلمت و جهل و حیرت و سرگردانی است به همین خاطر است که ما باید حکمرانی را با اصل فطرت و با هدایت پیامبران، امامان، حکیمان متعال و علمای ربانی دنبال کنیم.

دبیرکل بنیاد قرآن ادامه دادند:

حکمرانی وجود آنگاه معنا پیدا می‌کند که با راز وجود همراه شویم و عالمی دیگر را فهم و دریافت کنیم تا مفهوم حکمرانی هم برای ما معنا پیدا کند. تا انسان از این عالم خاکی به عالم علوی راه پیدا کند. بنابراین زمانی که نمود وجود را در حکمرانی درک کردیم و در عالم دیگر خود را حاضر و خدا را ناظر دیدیم در واقع به حقیقت حکمرانی هم دست یافتیم. در اینجاست که معنای ایمان به خدا و مرگ اندیشی و آخرت گرایی در معنای حکمرانی مفهوم پیدا می‌کند، در نتیجه مرگ خود به نوعی عامل بازدارنده از زشتی و گناه می‌شود و ما را هدایت می‌کند که با اتکاء قرآن و دین متعال تا آنجا که زنده هستیم حکمرانی قرآنی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده فرمودند:

حکمرانی به اصطلاح خوب که رایج دنیا هم شده است در واقع همان ویرانی و تباهی است و جز توهم و توحش چیزی نیست چرا که حکمرانی جدای از الوهیت یعنی حکمرانی شیطانی.

امروزه اکثرا حکمرانی دنیاطلبان را در دنیا شاهد هستیم که مبانی حکمرانی‌شان جدای از دین و خداوند است، بر همین اساس عرض می‌کنم که این شیوه حکمرانی به سعادت ختم نمی‌شود چرا که حکمران دنیاطلب آخرت و مرگ را نمی‌بیند بنابراین آن عامل بازدارنده مهم را در سیاستگذاری‌هایش در نظر نمی‌گیرد.

ایشان افزودند:

حکمران اصلی مقام ذاتی ربوبیت و الوهیت است و در ترتیب بندی باید پس از پیامبران و امامان به اولیای الهی، عالمان، متفکران و خردمندان برسیم که راه حکمرانی را می‌گشایند و انسان‌ها را از غفلت و خسرت به اصالت و قداست هدایت می‌کنند و در نهایت مسیر حق را از باطل جدا می‌کنند و در مسیر هدایت الهی که همان حکمرانی قرآنی است قدم بر می‌دارند.

امروز ما حکمرانی قرآنی را در عصری مطرح کرده‌ایم که سرتاسر عالم از حکمرانی سخن می‌گوید و طرح آن در جهان و سیاست‌های جهان دیده می‌شود که سیاست خود نیز یکی از واژگان و مفاهیم حکمرانی است.

بنابراین در آفرینش، ما از عالم مبداء تا عالم آخرت باید در مسیر درست سیر کنیم و به مرگ هم بیاندیشیم و در عین حال زندگی کنیم و حکمرانی داشته باشیم.

سخن مهم ما دنیاگریزی و آخرت گرایی و مرگ اندیشی و مرگ آگاهی است تا بتوانیم این مباحث را در خدمت حکمرانی قرآنی قرار دهیم چرا که در دنیا گریزی باید با تربیت نفس، مدیریت اخلاقی و معنوی را به کار بست و عوامل را ایجاد، و موانع را دور کرد تا بتوان از دنیا گریخت و به آخرت آویخت.

دبیرکل بنیاد قرآن ادامه دادند:

اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که خدای متعال برای کاربردی شدن آخرت گرایی یاد مرگ را در درون ما قرار داده است تا هر روز و هر شب و هر ساعت آخرت و مرگ را به یاد بیاوریم. در انتها می‌خواهم توجه شما را به یک آیه جلب کنم که چگونه آخرت گرایی را برای ما ترسیم می‌کند.

نَفَسُ المَرْءِ خُطَاهُ إلى أجَلِه

هر نفس انسان، گامى به سوى مرگ است، يعنى با هر نفسى كه انسان مى‌كشد در واقع يك قدم به سوى اجل خود نزديك‌تر مي‌شود. 

پس از اتمام تدریس حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده ذاکرین اهل بیت به ذکر مصیبت پرداختند و سفره اطعام برپا شد.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=1906

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات