• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
5

دوره آموزشی تربیتی حکمرانی قرآنی رونمایی شد

  • کد خبر : 1669
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
دوره آموزشی تربیتی حکمرانی قرآنی رونمایی شد

مراسم رونمایی از دوره آموزشی – تربیتی حکمرانی قرآنی چهارشنبه شب ۱۶ فروردین ماه و همزمان با پنجمین شب از برپایی نمایشگاه قرآن در بخش موسسات قرآنی مردم نهاد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن و محمد انجم‌شعاع، مدیر بخش موسسات قرآنی مردمی نمایشگاه قرآن برگزار شد. دکترمحمود شاه‌شرقی، معاون پژوهشی بنیاد […]

مراسم رونمایی از دوره آموزشی – تربیتی حکمرانی قرآنی چهارشنبه شب ۱۶ فروردین ماه و همزمان با پنجمین شب از برپایی نمایشگاه قرآن در بخش موسسات قرآنی مردم نهاد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن و محمد انجم‌شعاع، مدیر بخش موسسات قرآنی مردمی نمایشگاه قرآن برگزار شد.

دکترمحمود شاه‌شرقی، معاون پژوهشی بنیاد قرآن در این مراسم به بیان نکاتی در مورد این دوره پرداخت و بیان کرد: دوره آموزشی تربیتی حکمرانی قرآنی یک دوره کاربردی بوده و ما با هدف کاربردی آن را طراحی کرده‌ایم. این دوره دارای مراحلی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

معاون پژوهشی بنیاد قرآن تصریح کرد: در این دوره ابتدا مسئله اصلی که همان حکمرانی است را بررسی می‌کنیم. در این بررسی آنچه غرب در مورد حکمرانی گفته است را بررسی کرده و در ادامه آن را ارائه می‌دهیم.

وی افزود: در ادامه وارد نقد حکمرانی می‌شویم، در مرحله سوم وارد بررسی این مفاهیم در قرآن، روایات و سیره نبوی و اهل بیت(ع) می‌شویم. مرحله سوم که سپری شد یک سری اصول را استخراج می‌کنیم تا ببینیم قرآن به عنوان چارچوب اصلی بحث‌های اسلامی، به ما چه مفاهیم و چارچوبی را در رابطه با حکمرانی ارائه می‌دهد.

معاون پژوهشی بنیاد قرآن تصریح کرد: بعد از اینکه چارچوب تعیین شد وارد مرحله اجرا و عملیات می‌شویم. یعنی می‌آییم این اصول را با ساختارهای اجرایی کشور تطبیق می‌دهیم و فرضاً می‌گوییم اصول تعاون و همکاری و … داریم، اینها باید در کدام وزارتخانه و سازمان و نهاد و … انجام شود؟ پس از اینکه این تطبیق‌ها داده شد یک دستورالعمل و راهکار اجرایی به سازمان‌ها و نهادهای اجرایی کشور داده می‌شود به این منظور که اگر می‌خواهید حکمرانی قرآنی را در جامعه اسلامی حاکم، جاری و ساری کنید مسیر و راهکار از ابتدا تا انتها این مسیری است که در اختیار شما قرار گرفته است.

شاه‌شرقی بیان کرد: در مرحله نهایی عمدتاً با دو مشکل مواجه هستیم، یک مشکل این است که مدیران اجرایی و ارشد اطلاعات ندارند و مقاومت می‌کنند. در این مرحله برای آگاهی مدیران ارشد نیاز به گفتمان داریم. یعنی باید مدیریت‌ها ما را هماهنگ کنند تا این گفتمان را داشته باشیم و مفاهیم را ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: مرحله بعد نوبت به تطبیق و اجرا می‌رسد، در آنجا کارشناس‌های ما با کارشناس‌های سازمان‌ها می‌نشینند و ساختار اجرایی موجود را بررسی کرده و نقص‌ها و ایرادات را احصا می‌کنند و راهکار اجرایی می‌دهند.

مثلاً می‌گویند ساختار وزارت ارشاد باید در اهداف، در برنامه‌ها، در اصول، در ساختار اجرایی و … تغییراتی اعمال کند تا بتواند تبدیل به وزارت ارشادی شود که با حکمرانی قرآنی مدیریت می‌شود. در سطح بالاتر وزارتخانه‌ها و قوا با هم است.

معاون پژوهش بنیاد قرآن بیان کرد: قسمت عمده حکمرانی قالب کلان است، قالب کلان می‌تواند سطوح بالای قوا و وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بزرگ دولتی را در بَر بگیرد. این عملیات تطبیقی ما هست.

این مصداق، یک مورد از پژوهش‌های کاربردی بنیاد قرآن است که گفته شد وگرنه ما در حوزه آینده پژوهشی، اندیشه‌ورزیِ سیاسی و برنامه‌ریزی بلند مدت هم فعالیت داریم.

برای تمام اینها به قرآن بر می‌گردیم، ابتدا چارچوب را از قرآن می‌گیریم بعد در سنت، احادیث و حکومت نبوی دنبال این چارچوب‌ها می‌گردیم.

شاه‌شرقی اظهار کرد: اجرای این طرح و این دوره بستگی به خود سازمان‌ها دارد.

الان باید این تعامل در قالب گفتمان شکل بگیرد. ما الان بیشتر تلاش می‌کنیم در سیستم‌های آموزشی، دانشگاهی و حوزوی کار کنیم.

در حال حاضر ۱۵۰ نفر از طلاب سطح خارج و نزدیک به این سطح در حوزه امام حسین(ع) وارد کار شده‌اند و آموزش آنها از امروز شروع شده است.

در این دوره افراد آموزش می‌بینند تا به گفتمان حکمرانی قرآنی تجهیز شوند و بعد آن را از طریق منابر، جلسات و حضور در سازمان‌ها انتقال دهند.

منبع خبر: خبرگذاری ایکنا

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=1669

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات