دویستمین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی در موسسه فرهنگی هنری بنیاد قران
به گزارش روابط عمومی بنیاد قرآن دوشنبه هفته گذشته دویست امین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی با موضوع حکمرانی خاص الخاص و حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده، دکتر منصوری لاریجانی و دکتر محمود شاه شرقی در اندیشکده بنیاد قرآن برگزار گردید.
مرکز تربیت مدیران حکمران قرآنی از سال ۱۳۹۵ زیر نظر بنیاد قرآن تاسیس شد. در این مدت این مرکز با هدف تربیت و آموزش مدیران حکمرانی قرآنی دورههای آموزشی متعددی برگزار کرده است که اهم آنها عبارتند از:
برگزاری کلاسهای آموزشی ویژه مدیران در سطوح مختلف مانند دوره آموزشی چهل مدیر و دوره آموزشی ویژه طلاب و روحانیون در دانشگاه امام حسین علیه السلام
تولید بستههای آموزشی شامل کتاب، جزوه و فیلم مانند دورههای آموزشی شهید بهشتی، شهید چمران و امام موسی صدر
تولید فیلمهای آموزشی در بسترهای مجازی مانند آپارات و سایت آموزشی بنیاد قرآن
تولید کتابها و نشریات تخصصی حکمرانی و حکمرانی قرآنی مانند نشریه عصر مکتب حکمرانی قرآنی – درسنامه حکمرانی قرآنی و نشریات آموزشی حکمرانی قرآنی
برگزاری بیش از دویست نشست و جلسه تخصصی ویژه حکمرانی قرآنی به تدریس و ارائه اساتید صاحب نظر با موضوعات حکمرانی قرآنی
برگزاری بیش از ده همایش ملی و فراملی حکمرانی قرآنی
دبیرکل بنیاد قرآن در حاشیه برگزاری دویست امین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی بیان داشتند:
بسیار مفتخریم که تا به امروز این توفیق را داشتیم که دویست جلسه تخصصی پیرامون حکمرانی قرآنی برگزار کردیم و انشاءالله با لطف و عنایت خداوند با قدرت این روند را استمرار دهیم. همانطور که مستحضر هستید این سومین دوره آموزشی حکمرانی قرآنی هست، در واقع دو دوره قبل با نامهای دوره آموزشی شهید بهشتی و دوره آموزشی شهید چمران با موفقیت به پایان رسیدند و حالا در میانه برگزار کردن دوره امام موسی صدر میباشیم.
اما درباره موضوع امشب که موضوع ویژهای هم هست باید عرض کنم که از مفهوم و معنای الحقایق للانبیاء استنباط میشود که حقیقت قرآن پیش از انبیا وجود داشته است. لاکن شهود و درک کامل در پیامبر اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آشکار گردید؛ یعنی تورات و انجیل هم به قرآن پیوند پیشین داشته است و قرآن تکوینی در دو کتب پیشین تجلی داشته است و با ظهور اسلام و نزول قرآن، تجلی خاص الخاص انبيا اکرم در پیامبر اسلام حضرت رسول اکرم خاتم المرسلین به طور خاص در قرآن تدوینی ارائه و تدوین گردید . این حقیقت قرآنی نشان از آن دارد که قرآن حکیم دارای حکمتی است که فراتر از زمان و مکان است هم جاودانی است و هم جهانی است. صاحبان ولایت به لطایف و رموز قرآن دست پیدا میکنند و اما حقایق قرآن دانستنی نیست بلکه رسیدنی است.
امام رضا (علیه السلام) میفرمایند:
لان الله تبارک و تعالی لم یجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون ناس فهو فی کل زمان جدید و عند کل قوم غض الی یوم القیامه.
برای این که خدای متعال آن را برای زمانی خاص یا مردمی خاص قرار نداده است. از این رو قرآن در هر زمان تازه است و نزد هرقومی تازگی و تراوت دارد . طراوت و تازگی قرآن برای همه و همیشه، به خاطر آن است که معجزه جاوید پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و کلام الهی است و در هر عصری پاسخگوی نیازهای فکری، هدایتی و اجتماعی مردم است.
استاد دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی ارائه کننده دویست امین نشست تخصصی حکمرانی قرآنی پیرامون این موضوع اظهار داشتند:
خوشحالیم که در دورهای که بنیاد قرآن با همت برادر بزرگوارم حاج آقای حسین زاده برگزار کرده است حضور داشتیم و در راستای مفاهیم قرآنی و حکمرانی قرآنی و علوی جلساتی را برگزار کردیم و گفت و گوهایی صورت گرفت. انشاءالله که موفق باشیم و در پایان دوره بتوانیم طبق فرمایش رهبری مدیران لایقی را با آموزههای حکمرانی قرآنی تربیت کنیم تا باعث پیشرفت و ترقی کشورمان شود.
در ادامه دکتر محمود شاه شرقی رئیس اندیشکده بنیاد قرآن در خصوص رویکرد اندیشکده حکمرانی قرآنی در خصوص حکمرانی اظهار داشتند:
رویکرد ما رویکرد اجتماعی است چون در بعد فردی وبه عبارت دیگر قرآنی یعنی تزکیه ما منابع فراوانی ازابعاد مختلف داریم ولی در مباحث اجتماعی از بحث های مختلف مثل برنامه ریزی، سیاست گذاری، قانونگذاری، گفتمان، پیشرفت، جامعه سازی و تمدن سازی و… نگاه نظام مند با رویکرد اجتماعی و منسجم که برای مدیران و کارگزاران نظام قابلیت بهره برداری اجرایی داشته باشد کمتر پرداخته شد ه لذا ما بر ارائه مبانی اجتماعی، کارکرد و اثربخشی حکمرانی قرآنی با ارائه مدل مستخرج از قرآن بیشتر تمرکز کردیم که بسیار کمتر به آن پرداخته شده است.