در جلسات هفتگی معالم القرآن بنیاد قرآن در هفتهای که گذشت حجت الاسلام والمسلمین حسینی نیشابوری به ارایه موضوع نقش تعالی اندیشه در تعالی حکمرانی پرداختند.
جلسه در ابتدا با قرائت قرآن آغاز گردید و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین نیشابوری به ارایه موضوع پرداختند.
ایشان افزودند:
حکمرانی قرآنی متعالی ترین نوع حکمرانی است. تنها متن حفاظت شده از تحریف، تنها سند بدون جدال و انحراف و … و یافته های بشری منصفانه در کلام حکم و فلاسفه و علما در قیاس با مفاهیم قرآن گویای فاصله زمین تا آسمان است.
تنها وجود کتبی، لفظی و مُلکی نیست و حقیقت قرآن وجود دیگری دارد، عرفانی و واقعی و حقیقی و…
اندیشه متعالی، تعالی در حکمرانی را رقم میزند
لایعقلون ؛عدم استفاده از عقل است که بالقوه وجود دارد و به فعل نمیرسد. از دستگاه تعقل اندیشه ورزی استفاده نمیکند.
یجعل الرجس؛ پلیدی (حسادت، دروغ، انواع سیءات و رذایل) در او پدید میشود کسانی که از تعقل استفاده کند از پلیدی فاصله میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین نیشابوری ادامه دادند:
منظور عقل با ادبیات قرآنی است نه عقل ابزاری مادی و حیوانی، همراه با اندیشه قید تعالی باشد. عقل متدانی (هوش مادی، دنی، زمینی) و عقل متعالی (قرآنی، وحیانی، آسمانی) اندیشه متعالی است که حکمرانی متعالی را رقم میزند.
صاحبان اندیشه متعالی می توانند حکمرانی متعالی داشته باشند، این شرط لازم است.
حکمرانی متعالی با توجه به کلام خدا حکمرانی قرآنی است.
ایشان افزودند:
اندیشه متعالی باید در جامعه نهادینه شود
یکی از دلایل ظهور هم هست یعنی باید در جامعه افراد و گروهی به اندیشه متعالی برسند تا بستر ظهور را فراهم سازند
ایمان دارای درجاتی است اولین مرحله لازم ؛داشتن اندیشه متعالی است یکی از درجات ایمان چنانکه در ایات می فرماید ای کسانی که ایمان اوردید ایمان بیاورید یعنی بروید به مرحله بالاتر
برای متعالی شدن عقل و اندیشه متعالی
مطالعه علم نافع، شنیدن سخنان حکیمانه ، دیدن آموزش های لازم ، خلاقیت و نواوری و تولید علم، پیش مطالعه منابع و کتب از ابزار های لازم برای ساختن اندیشه متعالی است
مطالعه در کتاب آسمانی با تاکید قران بر
نگاه کن به آفاق و انفس و…
تلاوت و شنیدن قرآن و استمرار در تلاوت
حکمت متعالیه و در مقابل حکمت متدانیه
وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
هیچ كس را نسزد [و قدرت نباشد] كه ایمان بیاورد مگر به اذن خدا، و خدا پلیدی [ضلالت] را [پس از بیان حقایق] بر كسانی قرار میدهد كه [در حقایق] نمیاندیشند. (
تا زمانیکه اندیشه در مسیر تعالی قرار نگیرد پلیدی است رجس است
تا افکار عمومی متعالی و روشن نشود پاکی در جامعه جاری نمیشود
تعالی حکمرانی قرآنی
طرح معالم القرآن _ حجت الاسلام و المسلمین مصطفی حسینی نیشابوری
طرح معالم القرآن _ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی حسینی نیشابوری
لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2728
- نویسنده : سید مرتضی میری
- ارسال توسط : مدیر محتوا
- منبع : بنیاد قرآن
- 187 بازدید
- بدون دیدگاه