جشن سلوک چهل ساله بنیاد قرآن
به گزارش رسانه تحلیلی بهمن به نقل از تسنیم، همزمان با دهه کرامت و میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، نخستین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژهبرنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» به همت بنیاد قرآن، فرهنگسرای رسانه و کانون قرآن این بنیاد در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
در این مراسم، چهرههایی نظیر حجتالاسلام حسینزاده مدیرعامل بنیاد قرآن، آیت الله قائم مقامی، حجتالاسلام حسینینیشابوری، حجتالاسلام حسینی منتظر، حجتالاسلام دهقانی، محمدرضا طالقانی، مرتضی طلایی، محمود صلاحی، جهانگیر الماسی و جمعی از فعالان قرآنی حضور داشتند.
حجت الاسلام سید مهدی حسینزاده مدیرعامل بنیاد قرآن در این مراسم سخنرانی کرد. او با اشاره به پیشینه بنیاد قرآن گفت: بنیاد قرآن پیشینهای از سال ۱۳۵۹ دارد و با همت جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تاسیس شد. اکنون در دهه پنجم فعالیتهای بنیاد هستیم. شورای راهبردی بنیاد در این سالها زحمات زیادی کشیدهاند تا برنامهها به دقت اجرا شده و خادم قرآن باشیم. درست است که بنیاد قرآن همیشه به صورت جهادی کار کرده اما سلوکی داشته است. سلوک به معنای روش تفکر و رشد علمی است و سلوک چهل ساله بنیاد قرآن ماموریت ما بوده است که باید آن را ادامه بدهیم.
وی اضافه کرد: به جز قرآن، هیچ راهی برای هدایت نداریم و اگر سلوک ما به دور از قرآن باشد، به انحراف کشیده خواهیم شد. اکنون در سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی هستیم؛ باید بگویم که به حق، امام خمینی و آیت الله خامنه ای حکمران قرآنی هستند. بنده معتقدم که در عصر ما این دو نفر حکمران قرآنیاند.
مدیرعامل بنیاد قرآن با اشاره به طرح جدید این بنیاد گفت: یکی از سلوکهای قرآنی، طرحی به نام «نظام تربیتی مهندسی مدیران حکمران قرآنی» است. این طرح از سوی بنیاد قرآن مطرح شد و شورای راهبردی ما تلاشهای بسیاری در این زمینه کردند. یکی از محققین براساس نتایج تحلیلی میگفت که بنیاد قرآن در حوزه نظریهپردازی در بحث حکمرانی قرآن در جایگاه سوم قرار گرفته است، اما در عملیاتیکردن این نظریهپردازی در جایگاه اول قرار گرفته است. قطعا این موضوع به همت شما عزیزان بوده است.
وی تاکید کرد: همواره سبک و سیاق بنیاد قرآن، فضاسازی قرآن بوده است. یک جرقههایی را میزده و همانها باعث میشده است که اتفاقاتی در زمینههای قرآنی در کشور رخ دهد. به عبارت دیگر، بسیاری از نخستینهای قرآنی در این بنیاد رخ داده است؛ برای مثال شبکههای قرآنی، روزنامههای قرآنی، همایشها و کنفرانسهای قرآنی از بنیاد قرآن آغاز شد. امیدوارم طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی که اولین دوره آن با طرح ۴۰ مدیر رخ داد، تداوم داشته باشد و بتوانیم در این ایده نیز پیشرو باشیم. بنده در طرح تربیت مدیران حکمرانی قرآنی گفتم که باید کارها را به صورت تربیت محور پیش ببریم، چرا که ما استاد اخلاق کم داریم.
حسینزاده صحبتهای خود را با یک پیشنهاد به پایان برد، او گفت: در این همایش قرآنی میخواهم پیشنهادی بدهم و آن هم جایزه جهانی قرآن است. همچنین خوب است که قراری قرآنی با هم بگذاریم و آن هم این است که در قرن جدید با قرآن قرین بشویم.
او همچنین یاد و خاطره کسانی که در هیئت امنا، هیئت علمی و هیئت موسس بنیاد قرآن بودند را گرامی داشت. آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خزعلی، آیت الله میرمحمدی، آیت الله ایروانی، آیت الله سیدجواد علم الهدی، آیت الله صانعی، آیت الله بطحایی، آیت الله علوی گرگانی، دکتر جواد کریمی، دکتر میرمحمدی و آقایان طالبزاده، عطاردی و ابوالقاسم شفیعی از جمله این افراد بودند. حسینزاده همچنین برای بقای عمر آیت الله محفوظی دعا کرد.
آیت الله قائم مقامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم گفت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیتهای متنوعی را با طیف وسیعی از برنامههای گوناگون داشته است. چه برنامههای آموزشی و پژوهشی و چه برنامههای تبلیغی و تبیینی و همه این برنامهها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.
وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال میشود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگیهایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، همپای آن مقام باطنی هم داشته باشد.
آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که همپای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت ما یعنی ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه ای اینگونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.
وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیلهای برای نیل به مقام باطنی میشود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.
او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همهگیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا میخواهم به واقعه زیبای سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیدهای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد البته باید بگویم که سید علی خامنه ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شدهاند. اینکه بچهها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که میگویند که باید به بچهها رقص و شوخیکردن یاد بدهید.
در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوختهنگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبکترین کتاب چوبی دنیا را میبینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنرها تحقیق و پژوهش میکردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.
در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفههای تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، بایدها و نبایدها و لازمههای این فعالیت سخن گفتند.
همچنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخشهایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.