مراسم نکوداشت روز روانشناس و مشاوره با عنوان (روانشناسی با محوریت حکمرانی رضوی) با مشارکت بنیاد قرآن و کانون مشاوره و مددکاری خدمت رضوی استان تهران در فرهنگسرای رسانه در روز چهارشنبه مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مقارن با روز معلم، از ساعت ۱۶ لغایت ۱۸ بعد از ظهر برگزار گردید.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن:
در حقیقت باید بدانیم که مشاورگزینی همان مفهوم قرآنی مشورت خواهی و مشورت طلبی است که قرآن در دو مقام موضوع مشورت را تبیین میفرمایند که در این گفتار بدان خواهیم پرداخت.
نکته دوم که در آغاز سخن باید بگویم این است که مشاور همان نقش راهنما را دارد و به تعبیری دیگر مشاورت برای امر هدایت است و مبنای اساسی حکمرانی قرآنی هم بر پایه هدایت استوار است.
نکته سوم به طور کلی پرسش و پاسخ در قرآن و نیز سؤال از اهل بيت عليهم السلام یعنی طلب هدایت و راهنمایی است که قرآن و سیره اهل بیت برای هدایت مردم تبیین میکنند و این همان نقش مشاوره گیری گیری است که نقش اساسی در زندگی و اجتماع میآفریند که طبعا حکمرانی بر مبنای مشاوره راه هدایت بهتر و بیشتر خواهد شد
نکته چهارم اینکه در محضر ائمه و علما رسیدن برای عرض به اعتقادات یعنی مشاوره گرفتن است که آیا مسیر هدایت همین است یا خیر؟
نکته پنجم پس از بیان این مقدمات به اصل موضوع خواهیم پرداخت تا نقش مشاوره را در حکمرانی رضوی بدانیم و همچنین سیره حضرت را بررسی کنیم که حقیقت موضوع را دریابیم.
نکته ششم بیانات حضرت را باید بررسی کنیم تا مفاهیم مشاوره را بشناسیم و نقش آن را در حکمرانی بدانیم.
نکته هفتم سیره حضرت و به خصوص پذیرفتن ولایتعهدی امام که یک امر قدسی بود که با همین نگاه امام در نقش مشاور و در جایگاه ولایتعهدی نشست تا حکمرانی رضوی در نقش مشاوره در امر اجرای حکومت عمل نماید.
عن الحسن بن الجهم قال: كنا عند الرضا عليه السلام.
فذکرنا اباه فقال: كان عقله لاتوازی به العقول .
وربما شاور الاسود من سُوداية فضیل له تُشاوِرُ
مثل هذا، فقال: ان الله تبارک و تعالی و بما فتح على لسانه (قال: فكانوا ربما أشاروا عليه بالشیئ
فيعمل به في الضيقة والبستان) مکارم الاخلاق (۳۱۹ یا ۱۷۱)
حسن بن نجیم می گوید: در محضر امام رضا بودیم که از پدرش یاد مینمود امام(ع) فرمودند: عقل پدر من
با عقول دیگر مردم قابل سنجش و مقاسیه نبود با این حال با یکی از غلامان خود مشاوره مینمودند. به ایشان میگفتند که چرا با چنین فردی مشورت مینمایید.
میفرمودند: چه بسا که خداوند گشایش را در زبان و بیان او قرار دهد.
و چه بسیار که آنان چیزهایی به امام تذکر میکردند و حضرت آنها را در کشت و زرع خود به کار میبستند.
در روایتی است از امام رضا(ع) به نقل از پیامبر خدا که میفرماید:
با ترسو مشورت نکنید، چون راه موفقیت را تنگ میکند.
از بخیل هم مشورت نگیر، زیرا تو را از هدفهایت دور میسازد.
با حریص نیز مشاوره نکن، چن حرص برای تو جلوهگری میکند تا از راهت باز بمانی.
بدان که ترس و بخل و حرص غریزهای است که ریشهاش بدبینی به خداست
و قرآن چه زیبا مراحل مشاوره را بیان میفرماید
مشاورهگیری، تصمیمگیری، توکل مداری
و شاور هم فی الامر فاذا عزمت فتوکل علی الله
عن ابن الحسن الرضا(ع): عن آبائه عن علی(ع) قال: قال رسول الله(ص):
يا عليُّ ، لا تُشاوِرْ جَبانا فإنّهُ يُضَيِّقُ علَيكَ المَخرَجَ ، و لا تُشاوِرِ البَخيلَ فإنّهُ يَقْصُرُ بكَ عن غايَتِكَ ، و لا تُشاوِرْ حَريصا فإنّهُ يُزَيِّنُ لكَ شَرَها
اعلم يا علي أن الجبن والبخل والحرص غريزة واحدة يجمعها سوء الظن
بحار ج ۷۵ ص ۹۹