به نام خدای صانع هوش و هوشیاران عالم که هر چه هست از صانع است و اوست
از اسم هوش مصنوعی هویداست که هوش مصنوعی صانع نیست. باید مراقب باشیم که همراه اول ما خداست (هو معکم اینما کنتم)
هوش مصنوعی که از صانع برخاسته است در اختیار انسان قرار داده شده است تا طی فرایندی هوش انسانی را برای خود جامعه و آینده راهبردی مناسب فراهم سازد تا کاربردی محقق شود.
هوش مصنوعی را در حقیقت می توان گفت آینده پژوهی است که آینده انسان را شکل می دهد. اجتهاد در فقه اسلامی و حوزه دینی بدست آوردن ابزارهای جدید برای پیشرفت و تحول در آینده جامعه بشریست.
هوش مصنوعی یعنی فن آوری جدید که در مسیر تحول و تمدن سازی نوین جامعه است حال اسلام باشد یا غیر اسلام برای بشریت است.
هوش مصنوعی مخلوق خدایی است که به جای خدا حاکمیت نمیکند و جای فقیه و عالم دینی نمینشیند بلکه باید مدیریت کرد تا در مسیر فقه و دین و حاکمیت قرار گیرد.
پس هوش مصنوعی فرصت است نه تهدید و تحدید
اغتنام است نه اختلال
اقتصاد است نه اختلاس
هوش مصنوعی انسان را راهبری میکند نه راهزنی
و لذا باید در همه حوزههای آموزشی، پژوهشی، علمی و فرهنگی ما جای گیرد و تلاش کنیم تا در خدمت بشریت قرار دهیم.
از فن آوری که نباید هراسید بلکه باید حراست کرد.
هوش مصنوع خادم صانع است نه والی و حاکم.
مدیر است نه مدبر.
نه سخن کلیسا که میگوید باید هوش مصنوعی را پرستید بلکه هوش مصنوعی پرسشگر است که ای انسان چگونه آینده خود را ترسیم میکنی؟
باید هوش مصنوعی را در مسیر تعالی دین، خدا و اخلاق قرار دهیم نه ضد امنیت بشری، ضد اخلاقی، ضد خدا که این عین بیهوشی و بیمعرفتی به حقایق عالم است.
با توجه به برداشت از آیات قرآن، ذهن انسان که معنوی است دارای روح است اما هوش مصنوعی کاملا مادی است و لذا ذهن معنوی موتور محرکه مغز انسان است که او را به حرکت در میآورد.
به عبارت دیگر ذهن انسان مجتهد است و متفکر اما مغز و هوش مصنوعی مقلد است و به ذهن فرمان میدهد تا مغز امکان تقلید پیدا کند تا مغز انسان تحریک و تحرکات مغزی حاصل شود.
بنابراین ابعاد وجودی انسان دارای قابلیتهای فراوانی است که باید فعال شود و خروجیهایی بدست آید که یکی از آنها هوش مصنوعی انسان است که در تمدن امروزی به صورت فراوان تبلور پیدا کرده است و ما هم درماندهایم که چه تصمیمی برایش گرفته شود، باید بگویم هوش مصنوعی مخدوم خود انسان است که انسان هم خلیفه الله است و از صانع حقیقی نشات می گیرد.
لذا انسان در مسیر یافت هوش مصنوعی دسترسی بهتر و بیشتری به تعالی انسانی پیدا میکند.
به یاد دارم خاطرهای از اساتید خودم که همین ابزار کامپیوتر در جمهوری اسلام ایران ممنوع بود. بنده در ارشاد مجوز صادر کردم و توسط آقای رئیسی – توکلی – شربیانی و توسط بنیاد قرآن نرم افزار قرآنی ابداع گردید.
دکتر محقق بیان خوبی داشتند:
باید مفهوم هوش مصنوعی را آیهای از آیات الهی بدانیم که خدا ما را بدان دلالت کرده است تلک آیات الکتاب الحکیم
آیه و آیات، نشان و نشانههای کتاب حکیم است که ما را باید به حقایق عالم و حقیقت هستی و تعالی راهنمایی کند.
تمامی این موضوعات و مفاهیم ابداعی و استحصالی کلمات هستند و کلمه ما را خدایی میکند کلمه الله هی العلبا.
هوش مصنوعی را اگر بخواهیم در یک کلمه تعریف کنیم، یعنی استاد راهنمای انسان و جامعه ما را باید
از پلیدیها به خوبی
از کل به حق
از کذب یه صدق
و از بی اخلاقی به اخلاق برساند
نه اینکه بگوییم انسان را کوک میکند تا کودکانه عمل کند خیر… انسان را باید متمدن و متحد بسازد و در یک کلمه هوش مصنوعی نوعی حکمرانی است و حکمرانی را هم باید از قرآن بیاموزیم و بس والسلام.