• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
8
نمایشگاه بین المللی قران کریم

نشست تخصصی قرآن و ضرورت تحول در فلسفه علوم انسانی غرب

  • کد خبر : 1685
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
نشست تخصصی قرآن و ضرورت تحول در فلسفه علوم انسانی غرب

ابتدا اقای شاه شرقی معاون پژوهشی بنیاد ضمن خوش امد گویی به حاضرین درنشست در ادامه افزود : تجلی و نمود حصول کمال در جریان های اجتماعی همگرا و ملت ها در قالب ظهور تمدن های بشری معنا می یابد. تمدن های بشری نیز بر شالوده فرهنگ ها، نگرش ها و بنیادهای اندیشه ای پایه […]

ابتدا اقای شاه شرقی معاون پژوهشی بنیاد ضمن خوش امد گویی به حاضرین درنشست در ادامه افزود :

تجلی و نمود حصول کمال در جریان های اجتماعی همگرا و ملت ها در قالب ظهور تمدن های بشری معنا می یابد.

تمدن های بشری نیز بر شالوده فرهنگ ها، نگرش ها و بنیادهای اندیشه ای پایه گذاری می شوند.

بی شک یکی از عوامل موثر بر شکل گیری فرهنگ و نگرش بنیادی حاکم بر جامعه مبانی و مفاهیم علوم انسانی است که از طریق نظام دانشی در بستر جامعه بسط می یابد.

علوم انسانی، مهم ترین عنصر تمدنی انسجام ساز است. چرا که مهم ترین رسالت علوم انسانی، سیاستگذاری کلان در جامعه است و به عبارت دیگر سیاستگذاری درباره علوم انسانی به معنی«سیاستگذاری سیاستگذاری» است.

بی شک اگر علوم انسانی یک کشور با اختلال یا تعطیلی مواجه شود طرح کلان آن کشور یا تمدن به اختلال و تعطیلی دچار می شود. چنانچه در ایران از دوره مشروطه به بعد رخ داده است و علوم انسانی غربی، سیاستگذاری کلان در ایران را به عهده گرفت.

نکته قابل توجه این است که علوم انسانی غیر بومی و یا غربی تا امروز سیاستگذاری کلان در کشور را در قالب «تجدد»، «توسعه» و امروزه «جهانی شدن» یا «جهانی سازی» برای ایران طراحی می کند. به این سبب و در این شرایط تحول در علوم انسانی و سیاستگذاری در راستای تحقق آن امری ضروری تلقی می گردد.

این مهم حاصل نمی شود مگر با تدوین نقشه راه تحول علوم انسانی که فرایند و مسیر تولید علوم انسانی از ابتدا تا گام های نهایی را در قالب یک الگوی اجرایی معین نماید. و ازسوی دیگر وظایف و ماموریت های مراکز پژوهشی و دانشگاهی مختلف و همچنین نهادهای سیاستگذار و موثر در این حوزه را تعیین نماید. در ادامه سخنان اقای شاه شرقی گفتند :

باید حوزه و دانشگاه مبانی علوم انسانی سکولار را از مبنای هستی شناختی معرفت شناختی انسان شناختی دین شناختی ارزش شناختی و روش شناختی با منابع وحیانی و حکمی   مورد نقد وبررسی قرارداده و مبانی علوم انسانی اسلامی را تدوین نمایند تبییین مبانی علوم انسانی اسلامی وظیفه فیلسوف علوم انسانی اسلامی است و به کارگیری این مبانی در نظریه پردازی علوم انسانی وظیفه دانشمندان علوم انسانی یعنی روانشناسان جامعه شناسان اقتصاد دانان مدیریت پژوهان سیاست پزوهان وغیره است.

در ادامه ایشان به معرفی ایت الله  دکتر اسماعیل گندمکار پرداخت و ایشان را به عنوان نادر افرادی که در زمینه نقد  فلسفه غرب در ایران و در سطح بین الملل خصوصا دانشگاه های اروپا صاحب کتب و مقالات زیادی است معرفی نمود .

ایت الله گندمکار ابتدا در سخنان خود مطالب مختصری در معرفی خود به المانی اظهار داشت وسپس در ادامه افزود

 

دانشگاه‌های ما تلاش‌های ارزنده‌ای در دوران اخیر داشتند و محصولات فکری مؤثری ارائه کردند، اما متأسفانه در بخش محتوای کتب درسی و پارادایم فکری ضعیف عمل کرده است، به عنوان مثال، دانشگاه‌ها در بخش فلسفه علوم انسانی متأثر از فلسفه علوم انسانی غربی هستند و اینجانب ایت الله دکتر گندمکار -به عنوان کسی که صاحبنظر بین‌الملل این گونه مباحث در ایران و کشورهای غربی هستم این وضعیت را مطلوب نمی دانم.

 

دانشگاه‌های ما باید به سمت نقد فلسفه علوم انسانی غربی بروند و فلسفه علوم انسانی ایرانی با فرهنگ اسلامی ایرانی در کشور و همین طور در کشورهای دیگر اسلامی باید پارادایم غالب شود. امروز فرهنگ غربی در اکثر کشورهای اسلامی سعی در نفوذ دارد، این نفوذ انجام شده و ما باید جلوی نفوذ را بگیریم، فرهنگ غربی را نقد کنیم، و تبعات و بحران‌هایی که انسان مدرن و دنیای غرب تحت عنوان بحران‌های معنویت، مشروعیت، حقیقت، هویت و بحران معرفت پیدا کرده شناسایی شود تا ما نیز دچار این بحران‌ها نشویم.

 

ما با داشتن فرهنگ قرآنی و اهل بیتی روا نیست که به بحران‌های غرب و انسان غربی دچار شویم، امروز دانشگاه‌های ما در برابر خطراتی که امپریالیسم دارد، خطراتی که فضای سایبر و مجازی با ایدئولوژی غربی دارد و حتی تکنولوژی مبتنی بر فلسفه غربی در کشور ما در حال ترویج و اشاعه است، وظیفه سنگینی به دوش دارند؛ از جمله نقد فلسفه علوم انسانی غربی، مرعوب نشدن در مقابل فلسفه علوم انسانی غربی و به میدان کشیدن فلسفه علوم انسانی اسلامی و اهل بیتی و ایرانی که ما در این بخش دارای غنای عمیق و بسیار قوی هستیم.

 

ما دانشمندان بزرگی در فلسفه علوم انسانی در همه رشته‌ها و فلسفه‌های مضاف مانند فلسفه حقوق، اقتصاد، سیاست، هنر و غیره داریم و دارای غنای بزرگ فرهنگی و علمی هستیم و هیچ نیازی به غرب نداریم، البته سخنان من به معنای این نیست که ما فرهنگ غربی را نخوانیم و نشناسیم، ما باید فرهنگ غربی را بخوانیم، بشناسیم و اگر مطلب مفیدی دارد، اخذ کنیم؛ اما مغلوب نشویم و فرهنگ غربی پارادایم غالب نشود. بنابراین بنده افراد متعهد دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی را به نقد فلسفه علوم انسانی غربی و ارائه فلسفه علوم انسانی اسلامی دعوت می‌کنم.

در پایان با ذکر برخی از چالش های علوم انسانی در غرب سخنان خود را با ذکر صلوات به  پایان برد .

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=1685

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات