• امروز : پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
1
حکمرانی قضایی _ حکمرانی قرآنی

معالم القرآن _ آیت الله علی رازینی

  • کد خبر : 2795
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
معالم القرآن _ آیت الله علی رازینی
معالم القرآن _ آیت الله علی رازینی

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت ب آیت الله دکتر شیخ علی رازینی رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور و عضو شورای نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه‌ها به تدریس موضوع نقش حقوق و قضا در حکمرانی قرآنی پرداختند.
در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز گردید و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن سخنانی را پیرامون حکمرانی قرآنی ارائه کردند.
ایشان گفتند:
مدتی می‌شود که بنیاد قرآن در حوزه حکمرانی قرآنی فعالیت می‌کند و در این راستا بیش از ۱۸۰ نشست تخصصی را نیز برگزار نموده، به پیرو همین مسئله هم نشریات و کتبی از بنیاد قرآن و مرکز تربیت مدیران حکمران این بنیاد به انتشار رسیده است.
در ابتدا جلسات با تعداد نفرات بیشتری برگزار می‌گردید اما با تحلیل و پیشنهاد هیئت اجرایی مرکز تربیت مدیران حکمران این بنیاد جمع محدودتر، افراد ویژه‌تر و بحث‌های تخصصی‌تری مطرح شد که به امروز ختم شده است به هر حال همانطور که می‌دانید قرآن هم یک عنصر برای گرد هم آمدن معنویست و اینجاست که می‌گوییم القرآن یجمعنا؛ در این باره نیز می‌خواهیم در رابطه با حقوق قضایی و حکمرانی قرآن صحبت کنیم که این دو نیز در جهت یکدیگر حرکت می‌کنند
پس از سخنان دبیرکل بنیاد قرآن آیت الله دکتر علی رازینی به تدریس پیرامون موضوع نقش حقوق و قضا در حکمرانی قرآنی پرداختند.
ایشان گفتند:
ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صل الله علیه و آله و سلم) و فرزند ایشان امام جعفر صادق (علیه السلام) خاطر نشان کردند:
قرآن راهگشاست و باعث اتصال و هدایت انسان‌ها می‌شود، اگر درست و عمیق فهمیده شود.
بحث حکمرانی سه شاخه دارد: قضا _ تامین _ اجرا
در رابطه با شاخه قضا می‌توان آیه شصتم سوره نسا را مورد بحث قرار داد و آن آیه می‌فرماید که باید با طاغوت و دشمنان مبارزه کرد و خداوند، دین را مایه سعادت انسان قرار داده است. آنهایی که کافرند الگوی آنان نیز طاغوت است و طاغوت خاصیتش این است که روشنایی را به تاریکی تبدیل می‌کند. کسانی که اظهار به دین آوردن می‌کنند اما در دل، دینی که از رضایت قلبی و دِلی برخوردار نیست را تبعیت می‌کنند؛ پس دین ندارند. کلمه کلیدی و صریح این آیه‌ای این است که ما بدون حاکمیت قرآنی در مسائل قضایی به ایمان نمی‌رسیم، در پیرو همین قضیه باید از احکام دین اسلام که بر اساس حاکمیت قضایی در مسیر حاکمیت قرآنی است پیروی شود که مسیر درست همین است مجازات و جزا در علم قضا برای نابودی و سیاه شدن نیست بلکه برای حیات، امنیت و زنده شدن جامعه است. کسانی که می‌گویند ما ایمان آوردیم اما در مسائل زندگی روش‌هایی به غیر توجه به خدا و ایمان به خدا انجام می‌دهند، اینان همان کسانی هستند که ایمان ندارند و در حال کفر ورزیدن و دروغ گفتن؛ هم به خودشان و هم به خداوند هستند.
اگر می‌خواهیم مومن باشیم، باید تسلیم امر خدا باشیم؛ اما از آن طرف کسانی که ایمان راسخ و درستین به خدا دارند، بدانند و ناراحت نباشند که سرانجام به سر مقصود نهایی خواهند رسید و در این مسیر؛ هستی بخش هستی آنان را یاری می‌رساند. در طول تاریخ پیامبران برای هدایت آمده‌اند که واضح است اینکه ما به این عزیزان ارادت داشته باشیم کافی نیست؛ بلکه باید از آنها تابعیت کنیم و این همان مسیر انسانیت و درست است. همانگونه که در نمازهایمان می‌خوانیم؛ در سوره حمد، که پروردگارا، ما را همان گونه هدایت کن که بندگان صالح و مخلص تو قدم برداشتند و آنان را به ما نعمت دادی که منظور اولیاء دین و بندگان خوبت هستند و ما را از تاریکی‌ها و گمراهی‌ها نجات ده… مهمترین وسیله هدایت در زمان پیامبر، خود پیامبر است و در زمان نبود ایشان؛ جانشینان برحق ایشان که خودشان تعیین نمودند. ما برای اطاعت از خداوند نباید طلبکارانه ادعایی داشته باشیم و شرط و شروطی تعیین کنیم؛ باید با دِلی آرام، خالص و پاک؛ تسلیم محضر خدا باشیم که هدف و کار پیامبر اسلام اجرا، پابرجا بودن و فراگیر شدن حکمرانی دینی و قرآنی بوده است.
در انتها جلسه با نوای ذاکرین اهل بیت به پایان رسید.

معالم القرآن _ شیخ علی رازینی

معالم القرآن _ شیخ علی رازینی

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن، آینده پژوهی بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، دختران قرآنی، سیدمهدی حسین زاده بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن، معالم القرآن، دوره شهید چمران بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، ولادت امام رضا بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن دوره چمران، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن منصوری لاریجانی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات