• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
4
دیپلماسی سلامت در حوزه حکمرانی قرآنی

معالم القرآن – دکتر محمدحسین نیکنام

  • کد خبر : 2743
  • ۰۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
معالم القرآن – دکتر محمدحسین نیکنام
دیپلماسی سلامت در حوزه حکمرانی قرآنی

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن جناب آقای دکتر محمد حسین نیکنام به تدریس موضوع دیپلماسی سلامت در حوزه حکمرانی قرآنی پرداختند.

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده دبیرکل بنیاد قرآن به تدریس موضوع پرداختند.
ایشان فرمودند:

در روزهای نخستین بیماری کرونا، موضوع حکمرانی قرآنی و موضوع سلامت محوریت بود. در آن موقع زمانی عرض کردم که بحران کرونا با برهان حل خواهد شد و دوم اینکه با فکر و ذکر نیز مرتفع خواهد شد. الان هم می گوییم آسیب های روحی روانی، اجتماعی و جسمی انسان ها کمتر از دوران بحران کووید ۱۹ نیست؛ همچنین این آسیب، عدم سلامت جهانی و بین المللی است و لذا باید زیر ساخت فکر نظام سلامت جهانی پایه و برنامه ریزی کرد. باید با یک نخ تسبیح همه را در نظر گرفت تا آسیب جهانی، کسالت را تبدیل به سلامت کرد تا جهان، نظام سلامت جامعه را در برگیرد. بهترین راه حکمرانی سلامت، پیشگیری است قبل از بیماری است.

ایشان همچنین در پی صحبت های جناب دکتر محمد حسین نیکنام خاطر نشان کردند که، امیدوارم که بتوانیم همکاری بنیاد ما با شما به سطح بالایی برسد و بُعد سلامت معنوی را در کشور بالا ببریم. باید جَو و فضای جامعه ما و اسلام طوری باشد که در دل ها نفوذ کرده و با نیت خیر، آژدگان، پاک دلان و داوطلبان جهان را جذب کنیم.

جناب آقای دکتر محمد حسین نیکنام فرمودند:

وظیفه یک مسلمان این است که به کمک انسان دیگری برود و قرآن این را به ما می آموزد. همین قرآن کریم می فرماید بعضی از شما نسبت به دیگران، رزق و روزی بیشتری داده شده اید و آن انسانها همان روزی که به آنها دادیم را در اختیار تهی دستان و نیازمندان قرار می دهد. این یک وظیفه و امر است تا هر وسیله ای که تا حد امکان از کنار حق دیگری نگزریم. باید بدون دخالت، زحمت برای دیگران و برای رضای خدا به کمک دیگران بشتابیم. الحمدالله نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، کارهای موثری انجام داده، اما کافی نیست و باید فعالانه و خالصانه در جهان صاحب نام و مورد نظرها باشد.

سلامت در دین ما یک ارزش محسوب می شود که پیامبران و اهل بیت پیامبر خاتم نیز به اهمیت آن اشاره کرده اند. دیپلماسی سلامت یک دیپلماسی نَرم است و یک فعالیت فرهنگی در اسلام. سلامت تعریف گسترده ای دارد که حتی سازمان بهداشت جهانی نیز ذره ای به آن اشاره نکرده و آن سلامت معنوی است. روان (درون) و جسم با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و بر هم تاثیر می گذارند. در راه سلامت و فرهنگ جهادی در اسلام باید هم دروح و هم جسم را سالم نگه دارید تا برای روزهای حساس و مورد نیاز بتوانند کمک شما باشند.

می توان گفت که تاثیر روان خیلی مهم تر از تاثیرات جسم است که باید دقیق تر برای آن نگهبانی شود. این را هم خودمان میدانیم و درکشان می کنیم. سلامت چهار بُعد روحی، جسمی، اجتماعی و معنوی دارد که مهمترین آن بدون اغراق و بر اساس فطرت انسان، بُعد معنوی است که بر سه بُد دیگر تاثیرگذار است و سلامت جزو برترین نعمات الهی است که از نظر مردم دورمانده و در دسته از نعمت ها قرار دارد که انسان نمی تواند ارزش آنرا درک و شکر خدا کند. سلامتی یک سپر و ایمنی برای انسان است و طبق فرمایشات امیرمومنان علی (علیه السلام)، سرمایه زندگی است و کسی که آنرا نداشته باشد، زندگی ناقصی دارد.

نعمتی است که در زمان نداشتن آن، بودنش کمی قدر می شود و باعث آسایش و آرامش است. پس باید طبق فرمایشات اولیاء دین، تندرستی را قبل از بیماری و ثروت را قبل از تهی دستی و… را غنیمت شمرد. کمک در زمینه سلامت می تواند ارتباطات اجتماعی، عاطفی و مردمی را افزایش دهد. واقعیت اَمر این است که حقوق بشر واقعی را خداوند در کتابش و از زبان اولیاء دینش به مردم رسانده و چه بسا که ما نتوانستیم آن را به گوش جهانیان برسانیم؛ واقعیت و حقیقت را باید به دنیا نشان دهیم. باید در زمینه فرهنگ سلامت، روحیه ای فعالانه و جهادی داشت و باید توجه داشت که یکی از مهمترین اصل در حوزه سلامت، پیشگیری و جلوگیری از بیماری است.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2743

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن، آینده پژوهی بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، دختران قرآنی، سیدمهدی حسین زاده بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن، معالم القرآن، دوره شهید چمران بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، ولادت امام رضا بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن دوره چمران، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن منصوری لاریجانی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات