• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
4
مقابله حکمرانی قرآنی _ اسلامی با حکمرانی غرب

جلسات معالم القرآن – مهندس حسین انواری

  • کد خبر : 2740
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
جلسات معالم القرآن – مهندس حسین انواری
مقابله حکمرانی قرآنی _ اسلامی با حکمرانی غرب

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن جناب آقای مهندس سید حسین انواری به تدریس موضوع مقابله حکمرانی قرآنی _ اسلامی با حکمرانی غرب پرداختند.

در ابتدا جلسه با قرائت قرآن آغاز شد و پس از آن مهندس انواری به تدریس موضوع پرداختند.
ایشان فرمودند:

عنصر تعیین کننده در حکمرانی قرآنی، انسان است و انسان از زاویه و دید قرآن کریم یعنی یک عنصر. حکمرانی و مدیریت باید در راستای یکدیگر باشند و در همه مکاتب و حکمرانی ها، جوهره کار جوری است که باید در یک جَو ارزشی قرار بگیرد.

خودشناسی، مقدمه ای است بر خدا شناسی، پس انسان باید در کارهای خیر، بی ریا و خالصانه سبقت گیرنده باشد و باید عامل، عادل، منصف و… باشد تا مدیر و راهبر شود. مدیر باید در یک فضای آرام، استوار و مناسب تصمیم گیری کند و برنامه ریزی داشته باشد. قرآن دلیل اینکه انسان ها گمراه می شوند را نشناختن خودشان می داند.

خوب و بد را خدا مشخص می کند، نه انسان و انسان باید در همان مسیری که خداوند مشخص کرده است تصمیم گیری کند، زیرا غیر این صورت، تصمیمی از روی جَهل و نادیده گرفتن عقل، منطق و خداوند انجام داده. شیوه کار حکمرانی قرآنی، کار جهادی است که باید جزو یک اصل مهم قرار گیرد و شرایط آن، درست آموخته، تبلیغ و به آن عمل شود.

تمامی این مباحث حکمرانی قرآنی_ اسلامی و امثالهم میخواهند که ما را به سر مقصود نهایی و جاویدان برساند که همان خداوند بلند مرتبه است. پیشرفت باید همراه عدالت باشد. هرکدام به تنهایی مهم است و اگر انجام نشود، کار به انتها و مطلوب خود نمی رسد.

ما دو نوع هدایت داریم:

۱_ هدایت بیرونی که توسط اولیاء دین و پیامبران (علیه السلام) انجام می شود که ما را تربیت و در مسیر آدم شدن واقعی قرار می دهد.

۲_هدایت از راه فطرت درونی انسان که خیلی مهم تر از هدایت قبلی است.

تکلیف انسانها در این مسیر، تقوا، ایمان و انجام اعمال صالح و تا حد امکان، دوری از شر و بدی است. همچنین انجام اعمال صالح توسط انسان، موجب می شود که:

۱_ انسان را زنده می کند

۲_ انسان را از بدی ها دور نگه میدارد

۳_ انسان را نزدیک به خدا می کند

۴_ موقعیت انسان را در دنیا و آخرت تثبیت می کند

۵_ هویت و شخصیت پایدار برای انسان به جا میگزارد

۶_ ترس از دنیا و هرچه غیر خدا را از درون انسان از بین میبرد

۷_ معنویت را ارزش می بخشد و ماده را کم ارزش می کند

۸_ هدایت می کند و درهای گشایش را به سوی انسان باز می کند

۹_ باعث عزیز شدن در پیشگاه خدا و مردم می شود

۱۰_ انسان را با حیا، دل پاک و مودب می کند

ما باید در بحث حکمرانی ها، مسئولیت پذیر باشیم، برنامه ریزی کنیم و نگزاریم که کار بر زمین بماند و تنبلی بر ما اثر کند. زیرا دشمنان این راه هم بیکار نشته اند و همچنین باید حسادت ها و دشمنی های با یکدیگر را کنار بگزاریم و وحدت و انسجام را اصل قرار دهیم، “اگر میخواهیم که کارمان به نتیجه برسد.” یک مدیر در نظام اسلامی، باید هم خودش و هم جامعه را دائما رشد بدهد و مسئولیت پذیری را یک رکن قرار دهد. انسان باید همیشه در حال شکرگزاری واقعی خداوند بوده و باید بداند تمامی زندگانیش، یک امتحان الهی است. باید بکوشد تا از آن سر افراز بیرون بیاید.

باید حواسمان باشد که ما باید بابت اعمالمان برای لحظه لحظه اش، هم در عالم دنیا و هم در عالم آخرت پاسخگو باشیم. انسان باید به خداوند و دستوراتش توجه داشته و بر اساس آن برنامه ریزی کند. در حکمرانی قرآنی، در هر زمینه ای، باید ائمه (علیه السلام) را الگو قرار داده، با آنها ارتباط همیشگی داشته باشیم و جامعه را از روی رضایت، به این سمت بکشانیم.

در کلام آخر بگویم که حرف و مطلب فراوان است، اما اگر به این صحبت ها عملی نشود، زحمات ما هیچ ارزشی نخواهد داشت و پوچ می شود.

والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2740

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن، آینده پژوهی بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، دختران قرآنی، سیدمهدی حسین زاده بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن، معالم القرآن، دوره شهید چمران بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، ولادت امام رضا بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن دوره چمران، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن منصوری لاریجانی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات