• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
2
نقش مدیریت در حکمرانی قرآنی

معالم القرآن _ دکتر حسین مظفر

  • کد خبر : 2842
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
معالم القرآن _ دکتر حسین مظفر
معالم القرآن _ دکتر حسین مظفر

در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، دکتر حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع، به ارائه موضوع نقش مدیریت در حکمرانی قرآنی پرداختند.
در ابتدا جلسه با قرائت قرآن ب آغاز گردید و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کشور سخنانی را پیرامون حکمرانی قرآنی ارائه کردند.

الحمدلله که ما فضای خوبی در جلسات حکمرانی داریم و اکنون در صدونودهفتنین برگزاری مبحث هستیم. ما باید کشف استعداد و شکوفایی مدیریتی داشته باشیم و باید مدیری با کیفیت تحویل جامعه دهیم؛ در همین رابطه آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز سخن می‌کند. دومین مبحث، تربیت و تعلیم مدیران حکمرانی قرآنی است که مبنای ما در مرحله اول آموزش نیست، بلکه تربیت است. هدایت سازی و مدیر پروری و تشویق و تنبیه و هوشمندسازی و طرح و برنامه‌ریزی و… نیز جز این اهداف است. در ادامه نیز باید بدانیم عناصر مدیریت که در قرآن کریم نیز ذکر شده‌اند: طرح و برنامه داشتن، مدیریت مستقیم، عدم قطعیت انجام امور، کیفیت و بازدهی امور، ساختارسازی فرهنگ کار، مراقبت از لغزش کارکنان، اقتدار در کار، گرفتن مشاورین، دوراندیشی در برنامه‌ریزی، توانمندسازی کارکنان، آینده نگری، ایمان و اعتقاد به کار.

جناب آقای محمود شاه‌شرقی رییس اندیشکده حکمرانی قرآنی: ما بر اساس تاکیدات رهبری این سلسله مراتب حکمرانی قرآنی را راه انداختیم و صد و نود و اَندی جلسه را به لطف خدا اجرا کردیم و چهار کتاب را برای انتشار مبحث حکمرانی قرآنی به انتشار می‌رسانیم. متاسفانه بنده در خیلی از مدیران کشورمان می‌بینم که سخن‌های قرآنی در آنها کمتر دیده می‌شود و اصلاً دغدغه قرآنی در آنها وجود ندارد که امیدوارم قرآنی سخن گفتن در جامعه ما باب شود.

پس از آن جناب آقای دکتر حسین مظفر شروع به تدریس نمودند.

ایشان افزودند:

زمانی نبوده که در جامعه مدیری وجود نداشته باشد. باید بدانیم که مدیر بسیار نقش مهم و سرنوشت سازی در جامعه دارد؛ مدیر لازمه جامعه است اما چه مدیری؟! مدیری سالم و مسئولیت پذیر و قوی، چرا که ائمه ما (علیه السلام) نیز خیلی درباره این موضوع صحبت کرده‌اند؛ مدیر بَد از شیر درنده نیز بدتر است و امثال این مثال‌ها چرا که مدیر بد باعث نانظمی و زمینه فساد در جامعه است در همه زمینه‌ها باید مدیر داشته باشیم تا استعدادهای آن حوزه شکوفا شوند و به نتیجه برسند. منبع تاسیس حکومت‌ها بر اساس بعضی نظریه‌ها با نظر و سلیقه مردم است. در همین زمینه حکومت‌ها مشروعیت پیدا می‌کنند یا نمی‌کنند که خود مشروعیت در لغت و معنای اسلامی متفاوت است. نظریه الهیِ قدرت، یعنی خدا این موقعیت را در اختیار حکمرانان و مدیران یک سرزمین قرار می‌دهد، حالا بستگی به خودشان دارد که در این امانت الهی به خلق الله خدمت رسانده یا از آن سو استفاده کنند. ما می‌دانیم و معتقدیم که برترین مدیران الهی پیامبران و معصومین (علیهم السلام) بوده‌اند و باید آنها را الگوی واقعی خود قرار دهیم. مشروعیت دو رکن دارد یک، حق حکومت به حکمران و دو، الزام اطاعت از مردم؛ مشروعیت یک امر کیفی دارد که می‌گوید چه کسی می‌تواند حکومت کند و یک امر کمی که مقبولیت است و مقبولیت نیز به معنای پذیرش مردمی است. در جامعه حقوق متقابل مردم و حاکم باید برقرار باشد و مدیر باید هم حسن فعلی و هم حسن فاعلی را رعایت کند که هم کار نیک و هم نیت خیر داشته باشد تا عملش صالح باشد. اگر مدیری دارد آسیب می‌زند باید سریعاً اصلاح شود و اگر اصلاح نشد از آن پست و مقام کنار گذاشته شده تا به جامعه ضربه‌ای وارد نشود و اما خیلی می‌توان درباره بحث مدیریتی صحبت کرد که ما به بخشی از آن پرداختیم…
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سپس مداح اهل بیت (علیه السلام)، حاج سید محمد جواد میری به نوحه خوانی پرداختند.

لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=2842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، دختران قرآنی، سیدمهدی حسین زاده بنیاد قرآن، رهبری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن، شهادت امام جواد بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن، معالم القرآن، دوره شهید چمران بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، ولادت امام رضا بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قران جمعیت،جهادی،سمر حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن دوره چمران، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم فاصل لنکرانی،بنیادقرآن معالم القرآن منصوری لاریجانی مهدتربیت، بنیاد قرآن نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی