در جلسات هفتگی معالم القرآن حسینیه قرآن و عترت بنیاد قرآن، حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فرهاد دهقانی، معاونت تهذیب حوزه علمیه تهران، به ارائه موضوع کاربرد تهذيب در حکمرانی قرآنی پرداختند.
در ابتدا جلسه با قرائت قرآن و با صدای جناب آقای محسن جهانی آغاز گردید و پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسین زاده، دبیرکل بنیاد قرآن کشور، سخنانی را پیرامون حکمرانی قرآنی ارائه کردند.
ایشان افزودند:
ضمن عرض تسلیت برای شهادت جناب یحیی سنوار و همدردی با مقاومتهای اسلامی که انشاالله جبه حق پیروز خواهد شد. ما برای تربیت اساتید و مدیران، واقعا ضعف داریم و باید به آن رسیدگی کنیم تا به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود. تهذیب اخلاقی جز رُکنهای حکمرانی است و باید اخلاق و هنجارهای کاربردی داشته باشیم و لازمهاش تناسب تمامی قواعد است. در همین رابطه، قواعد مدیریت عبارت اند از:
۱_علم همراه با عمل
۲_خودسازی و دگرسازی
۳_به گفتار خود عمل کردن
۴_پرداختن به مستحبات
۵_نظافت
۶_خوشرویی
۷_نظم و انضباط
۸_میان مردم زندگی کردن
۹_تواضع
۱۰_اصلاح میان مردم
۱۱_شرح صدر
۱۲_مطالعه فراوان
۱۳_پاسخگوی مردم
۱۴_گفتگو با مردم
و امیرمومنان امام علی (علیه السلام) میفرمایند که: حکمت مبانیاش در تفکر است، عفت که ریشهاش در شهوت است، شجاعت که اساس آن در غضب است و عدالت که اصالت آن در اعتدال قوای نفس است را باید توجه داشت و کارایی و کارآمدی که شاخصههای ضروری هستند را باید در حوزهها بیشتر مطرح مشاهده کرد و طلاب باید به این عناصر، مودب و موظف باشند تا جامعه و مدیران را بتوانند تربیت آموزی کنند و این نیاز حکمرانی و حکمرانان کشورمان نیز میباشد تا سرزمین ما به سمت درست پیش برود و رشد کند.
پس از آن جناب آقای محمود شاهشرقی، رییس اندیشکده حکمرانی قرآنی متذکر شدند:
طبق آیات قرآن کریم، هدف بعثت انبیا، تزکیه است و تهذیب و تزکیه خیلی معنای مشابهی دارند. منظور قرآن از تهذیب، دوری از تمام صفات اخلاقی بد میباشد؛ اما تزکیه در کنار تهذیب، راهکار و روش آن را نیز میگوید و جدای از کنار بودن به صفات بد، باعث نزدیک شدن به فضایل خوب را انجام میدهد. هدف نهایی اجرا شدن حکمرانی در جامعه و برقراری عدل و قسط است و در این راه همه ما موظف هستیم؛ چه فردی و چه اجتماعی. متاسفانه یکی از دلایلی که ما در حکمت عملی ضعیف هستیم، بعد اجتماعی آن است. امروزه حکمرانی قرآنی در سطح جهانی قابل اجراست که میتوان از سخنهای علامه طباطبایی نیز استفاده نمود.
همچنین جناب آقای دکتر غلامرضا محمدزاده معاونت اندیشکده حکمرانی قرآنی بنیاد قرآن ادامه دادند:
ما در دنیایی زندگی میکنیم که نظارهگر ظلم، باطل و خصم با ملتهای مظلوم هستیم. متاسفانه این طرز فکر نادرستی که دشمنان با برنامه آن را اجرا میکنند، در تمامی جهان و مخصوصاً در بخشهایی از کشور ما نیز سرایت کرده است که یکی از راه حلهای ساده مقابله با آن، آموزش درست، اصولی و هدفمند است. سرحلقه مشکلات هر جامعهای، مدیریت آن جامعه است و جز آن دسته از مبانی است که اگر درمان نشود، وضع خطرناکی را برای هر کشوری به ارمغان میگذارد.
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای فرهاد دهقانی اظهار داشتند:
کاربرد تهذیب باید واقعی باشد و نه یک شعار؛ زیرا که باید تهذیب را در زندگی و اعمال خودمان مشاهده کنیم. امام خمینی (ره)، تهذیب را خروج از حکومت شیطان معنا کردهاند و گفتند خدا را که مهمترین بهانه این جهان است، نباید فراموش کرد و هر آنچه غیر اوست را فراموش باید کنیم. حکمرانی قرآنی یعنی که منِ نوعی، باید در کارهایم سیاستهای معین و درستی داشته باشم در همین رابطه امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند که سیاست در معنای لغوی بهتر پیش بردن اوضاع و امور است و اما مدیری که به اصل و واقعیت این موضوع برسد، در راه درست پیش میرود و موفق در دنیا و آخرت میشود و دغدغه مَند خواهد شد و اما دوباره نیز میفرمایند، کسی که تهذیب را کنار بگذارد، از صحت عقلی دور است و بدی آدم را که فضاحت و زشتی است را به جا میگذارد. آنهایی که تهذیب کنندگان هستند، آماده پذیرش حق الهی هستند و آزمایش پذیرفتن حق در ما طبق گفته امام علی (علیه السلام)، طوریست که باید ببینیم قناعت، از خودذشتی و از دنیا گذشتگی ما در چه حد است.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
سپس مداح اهل بیت (علیه السلام)، حاج آقای امیری فر به نوحه خوانی پرداختند.