• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
15

طرح بشارت حکیم

  • ۱۹:۲۷
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

طرح بشارت حکیم

 

طرح بشارت حکیم (زبان پژوهی قرآن، آموزش مترجمی قرآن)

با توجه به نقش کلیدی موسسات قرآنی در تربیت خانواده و فرزندان میهن اسلامی که جامعه ۳۰ درصدی ایران اسلامی را تشکیل می­‌دهد، ایجاب می‌­نماید که آموزش فراگیر و مستمر در عین حال کوتاه مدت و کاربردی قرآن کریم به بستر خانواده‌­های محترم ایران اسلامی تسری یابد و بنیاد قرآن بر آن است که به فضل الهی این امر فراهم یابد.

 

تمهیدات زبان پژوهی قرآن:

فهم و درک واژه­‌های قرآن برای زبان پژوهان، در سه حوزه قابل بررسی است:

تلاوت قرآن و انس با این کتاب الهی، مقدمه‌­ای است برای احاطه انسان به قرآن، تا زمینه کسب دانش قرآنی برای آن فراهم آید.

 

کسب آگاهی­‌های لازم:

آگاهی بر ادبیات عرب به میزانی که دانش پژوه بتواند واژه‌­ها را شناسایی کند(صرف) و جایگاه دستوری آن­ها را در جمله بداند. (نحو)

 

ترجمه دقیق و فهم مفاهیم:

پس از انس با قرآن و آگاهی نسبت به ادبیات زبان قرآن، راه برای ورود به حوزه فهم معانی ملکوتی کلام وحی، فراهم می‌­گردد که این امر، مطمح نظر و همت «طرح بشارت» قرار گرفته و مطلوب مقصود ماست.

با عمل به دو حوزه گذشته، زمینه فهم الفاظ و کلمات قرآن ایجاد می­‌شود تا بتوانیم در حوزه ترجمه قرآن کریم، همراه با درک الفاظ، بتوانیم کم­کم با معانی و مفاهیم آن آشنا شویم تا با حرکت در مسیر «نضهت قدسی ترجمه قرآن» و درک مفاهیم آن، راه را برای فهم دقیق و صحیح تفسیر و تبیین قرآن، فراهم آید و رهنمودهای آن بتواند «دستور العمل درست زندگی کردن» قرار گیرد و موجب رشد و تعالی انسان شود.

 

شیوه زبان آموزی قرآن:

از آنجا که هدف از «طرح بشارت حکیم» آموزش زبان قرآن و کسب توانایی ترجمه و درک مفاهیم آن است و قرآن هم باب معرفت الهی است که بدون توسل به او، هرگز دریچه حقایق عالم معنا برای انسان گشوده نمی‌­گردد، بر آن شدیم تا این طرح را برای مشتاقان کلام وحی عملی سازیم.

 

شنیداری:

به طور کلی در آموزش هر زبانی، استفاده از قوه شنیداری، به لحاظ علمی در یادگیری بسیار با اهمیت است. این شیوه از مبادی اساسی «طرح بشارت حکیم» است. از آنجا که شیوه شنیداری در زبان آموزی قرآن از جایگاه خاصی برخوردار است، دانش پژوهان قرآنی در تلاوت و قرائت قرآن به سمت «بهگزینی استماع» پیش بروند تا با شنیدن آیات و گوش جان سپردن همراه با سکوت (نصات)، پرواز به سوی مفاهیم عرشی و ملکوتی قرآن را آغاز کنند.

 

دیداری:

اصل مشاهده نقش به سزایی در یادگیری دارد؛ زیرا حس بصری و دیداری، مقدمات فراگیری را در انسان برای شنیدن صحیح فراهم می‌­سازد و دریافت حقایق آموزشی را آسان­‌تر می‌­کند.

امام کاظم(ع) در نگاه به پدیده­‌های هستی، درباره نقش دیدن، چه زیبا فرموده است: (ما من شیء یراه عین الا فیه موعظه) چشم چیزی نمی­‌بیند مگر آنکه در آن پندی است.

از این بیان نورانی می‌­توان دریافت که تاثیر «روش آموزش دیداری» در یادگیری انسان و از جمله آموزش و متون درسی، فراگیری و فهم مطالب و معارف را آسان‌­تر می‌­سازد.

 

نوشتاری:

زیبایی شنیدار و گفتار و جذبه خواندن کلام را با نوشتار می­‌توان جاودانه کرد. آنچه از دریچه گوش می‌­شنویم و با چشم می‌­بینیم، با کتابت و ثبت و ضبط در حافظه‌­مان ماندگار می‌­شود.

پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده است: «قیدو العلم بالکتابه» دانش را با نگارش در بند بیاورید.

 

گفتاری:

هنر به کارگیری کلمات و به تعبیری هنر بیان، در نهاد انسان به ودیعت گذارده شده و او از کودکی کلماتی را که می‌­شنود،می‌­آموزد و بر زبان می­‌آورد. کاربرد کلمات انتقال مفاهیم است و رد جهت ارتقای فکری انسان، دارای اهمیت است. امام باقر(ع) می‌­فرماید: خوب گوش دادن را فرا بگیرید همان گونه که زیبا گفتن را فرا می‌­گیرید.

 

عوامل موثر در زبان آموزی قرآن

خواندن قرآن:

منظور قرائت یا تلاوت قرآن، مداومت در خواندن و در حقیقت، همان تدبر است؛ زیرا مداومت به تلاوت در برگیرنده یادگیری و الفاظ و جملات قرآن می‌­شود و این خود، زمینه‌ساز فهم قرآن و تدبر در آن است.

 

تکرار:

دومین عامل موثر در یادگیری تکرار الفاظ است که به توفیق در یادگیری یاری می‌­رساند.

امام علی (ع): «من اکثر مدارسه العلم لم ینس ما علم استفاد ملم یعلم» هر کس بیشتر به تمرین آنچه آموخته است بپردازد، فراموش نخواهد کرد و آنچه را نیافته بود درمی­‌یابد.

 

مکالمه و گفتگو:

گفتگو و مکالمه، یکی از روش­‌های آموزشی قرآن است که از دیرباز در دیگر علوم انسانی نیز رایج بوده و با عنوان مباحثه در حوزه­‌های علمیه و در میان شاگردان مکتب امام صادق(ع) وجود داشته و دارد. در این روش، پس از پایان درس، با مباحثه درس به وسیله دانش پژوهان، فهم بیشتر مطالب هموار می­‌شود. شایسته است که در این کار در میان دانشجویان دانشگاه­‌ها و نیز در میان پژوهندگان قرآنی، خصوصا دانش پژوهان طرح بشارت، گسترش پیدا کند؛ تمرکز و توجه انسان افزون می‌­شود و در نتیجه، بر اهمیت شیوه نوشتاری می‌­افزاید.

اهداف آموزشی:

  • تسلط بر علم صرف، تجزیه افعال با قواعد نحوی

  • آشنایی با لغات عربی شایع در قرآن با توجه به کتب لغوی مشهور

  • روانخوانی قرآن کریم

  • تسلط بر تحلیل صرفی و نحوی و صحیح خوانی قرآن مجید

  • آشنایی با قواعد تجوید

  • مهارت در بهره‌­برداری از تفاسیر قرآن کریم

  • آشنایی با علوم قرآن کریم

  • مهارت در تدریس روخوانی، تجوید قرآن کریم و اداره جلسات قرائت قرآن

 

طرح های مرتبط :
پیامک های قرآنی
سبک زندگی دینی
لینک کوتاه : https://bonyadeghoran.com/?p=601

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
100 انلاین آیت‌الله وحید خراسانی اسماعیل گندمکار بنیاد قرآن بنیادقرآن بنیادقرآن، بنیادقرآن،اهانت به قرآن بنیاد قرآن، بنیادملی سادات بنیادقرآن، تجریش آنلاین بنیاد قرآن، تفاهمنامه، موسسه رصدگر بنیاد قرآن، تقدیراز مادران شهید بنیاد قرآن،حاج شیخ حسین انصاریان، دارالعرفان شیعه قم بنیاد قرآن، حکمرانی فرهنگ، بهزاد تیموری بنیاد قرآن، ستاد سمر بنیاد قرآن، سومین همایش حکمرانی،شورای راهبردی بنیاد قرآن، سید مهدی حسین زاده، حسین انصاریان بنیاد قرآن،سید مهدی حسین زاده، شورای راهبردی، بنیاد قرآن،شورای راهبردی بنیاد قرآن، معالم القرآن بنیاد قرآن،معالم القرآن، دکتر شمس بنیادقرآن،مهدتربیت،مسابقه بنیاد قرآن،نمایشگاه بین المللی قرآن بنیادقرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن،مهدتربیت، رمان بنیاد قرآن، نمایشگاه بین المللی قرآن، پژوهشنامه عصر مکتب حکمرانی بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن بنیاد قرآن، نمایشگاه قرآن، بنیاد قرآن، نیمه شعبان بنیاد قرآن، پیام به دختران بنیاد قرآن، کارگاه خوشنویسی بنیاد قرآن، کانون تربیتی صحیفه سجادیه بنیاد قران تدوین دایرة المعارف، بنیاد قرآن حکمرانی در نظام احسن هستی خبرگزاری صد آنلاین دوره آموزشی مدیران حکمران قرآنی، بنیاد قرآن شورای راهبردی صد آنلاین طرح نجم معالم القرآن نشست‌های تخصصی نمایشگاه هفته نامه هفته نامه،تعالی،بنیادقرآن هفته نامه تعالی پاسخ به شبهات